روغن ماهی
ذرات ریز آلاینده موجود در هوا موجب تغییر سطح لیپید در خون می شود.
آلودگی هوا ترکیبی از گازها و ذرات کوچکی از مواد جامد و مایع است. میلیاردها نفر در سراسر جهان در مناطقی زندگی می کنند که در آنجا هوا به شدت آلوده است. مطالعه مردمی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند نشان می دهد که ذرات ریز آلاینده موجود در هوا به بروز مشکلات سلامتی مختلفی از قبیل آسم، سکته مغزی، آریتمی و نارسایی قلبی منجر می شود.

تصور می شود که ذرات ریز آلاینده موجود در هوا موجب تغییر سطح لیپید در خون می شود. همچنین شواهد بسیاری وجود دارد که این ذرات ریز باعث افزایش بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میرهای ناشی از آن می شود.

این اولین مطالعه ای است که ارتباط میان مصرف مکمل های روغن ماهی و کاهش اثرات آلودگی هوا بر قلب را بررسی می کند و نشان می دهد که ایجاد اندک تغییراتی در رژیم روزانه غذایی می تواند برخی اثرات آلودگی هوا بر سلامت را خنثی کند. یافته های این مطالعه برای افرادی که در مناطقی از جهان زندگی می کنند که آلودگی هوا در آنجا شدید است مهم می باشد.

محققان در این مطالعه ۲۹ فرد ۵۰ تا ۷۲ ساله را به دو دسته تقسیم کردند و برای مدت یک ماه به یک گروه مکمل روغن زیتون و به گروه دیگر مکمل روغن ماهی دادند. این افراد در محیطی مورد مطالعه قرار گرفتند که هوا به شدت آلوده بود. این افراد سالم بودند و سابقه دیابت، بیماری قلبی عروقی و یا ریوی نداشتند. همچنین این افراد دست کم یک سال سیگار نکشیده بودند.

این مطالعه نشان می دهد مصرف روغن ماهی می تواند علائم قلبی عروقی ناشی از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده را کاهش دهد. نتایج این مطالعه مدرک محکم تری نسبت به مطالعاتی که تا کنون انجام شده است در زمینه نقش روغن ماهی در کاهش اثرات قلبی عروقی ناشی از آلودگی هوا ارائه می دهد.

روغن ماهی مملو از اسیدهای چرب غیر اشباع امگا ۳ است.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : pezeshkan.org


مطالب پیشنهادی:
این گونه با آلودگی هوا مقابله کنید
نوشیدنی های مفید در آلودگی هوا
به کمک این وسیله آلودگی هوای منزل را مهار کنید
اثرات آلودگی هوا بر کودکان
هنگام آلودگی هوا چه بخوریم؟