تن ماهی
افراد کم تحرک شانس بیشتری نسبت به افراد فعال برای ابتلا به بیماری پر فشاری خون دارند.
یک کارشناس تغذیه با بیان این‌که استفاده از منابع اسید چرب امگا۳ از جمله انواع ماهی‌ها به مقدار چندین بار در هفته موجب پیشگیری از بروز افزایش فشارخون می‌شود، گفت: افراد از مصرف ماهی تن اجتناب کنند، چرا که محتویات جیوه آن می‌تواند فشار خون را افزایش دهد.

طاهره جمع افزود: دریافت زیاد لبنیات، میزان اسید اوریک سرم را کاهش می‌دهد، از طرف دیگر میزان بالای اسید اوریک اغلب با فشار خون ارتباط مستقیم دارد.

وی با اشاره به اینکه افزایش مصرف منابع اسید فولیک، ویتامین B۱۲ و B۶ برای سلامت قلب و عروق مفید است، گفت: دریافت کافی ویتامین D نیز برای سلامت بدن مهم است چرا که کمبود ویتامین D با افزایش خطر بروز فشار خون بالا یا سکته قلبی ناگهانی در افراد با سابقه ناراحتی قلبی در ارتباط است.

این کارشناس تغذیه با تأکید بر افزایش فعالیت بدنی یادآور شد: افراد کم تحرک شانس بیشتری نسبت به افراد فعال برای ابتلا به بیماری پر فشاری خون دارند.

جمع توصیه کرد: فعالیت بدنی متوسط که با ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پیاده روی تند در اکثر روزهای هفته تعریف می‌شود به عنوان درمان جانبی در بیمار دارای پرفشاری خون توصیه شده است.

وی به منظور پیشگیری از بروز فشارخون بالا استفاده از رژیم غذایی کم چرب را توصیه کرد و افزود: رژیم غذایی کم چرب با مقادیر زیاد از میوه‌ها، سبزیجات و لبنیات کم چرب فشارخون را کاهش می‌دهد.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: همه افراد مقادیر کافی پتاسیم از شیر بدون چربی، سیب زمینی پخته، گریپ فروت، پرتقال، موز و دیگر میوه‌ها و سبزیجات باید در برنامه روزانه داشته باشند.

جمع بر کاهش مصرف نمک، خواندن برچسب مواد غذایی با دقت، استفاده از رژیم غذایی با کنترل انرژی مصرفی در صورت نیازداشتن به کاهش وزن و استفاده از روغن زیتون، سویا و کانولا به عنوان جانشینی برای روغن جامد و چربی اشباع در پخت و پز و همچنین عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی تأکید کرد.

این کارشناس تغذیه با بیان این‌که استفاده از منابع اسید چرب امگا۳ از جمله ماهی مکرل هدوک، ساردین و سالمون چندین بار در هفته موجب پیشگیری از بروز افزایش فشارخون می‌شود، گفت: افراد از مصرف ماهی تن اجتناب کنند چرا که محتویات جیوه آن می‌تواند فشار خون را افزایش دهد.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : pezeshkan.org


مطالب پیشنهادی:
فواید مصرف تن ماهی
چه نوع ماهی بخوریم؟
با خواص گوشت ماهی بیشتر آشنا شویم
مقایسه ارزش غذایی ماهی، میگو و لابستر
این ماده غذایی از زخم بستر پیشگیری می کند