یک فوق تخصص جراحی عروق، واریس را بیماری پیشرونده‌ای دانست که ممکن است عروق اعضای مختلف بدن مانند...


یک فوق تخصص جراحی عروق، واریس را بیماری پیشرونده‌ای دانست که ممکن است عروق اعضای مختلف بدن مانند اندام تحتانی را درگیر کند و چاقی، بی تحرکی و عوامل هورمونی از مهمترین عوامل موثر در بروز آن هستند.

دکتر محمدرضا ظفرقندی، فوق تخصص جراحی عروق و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: واریس یك بیماری است که به صورت پیچ در پیچ شدن، برجسته شدن و بیرون زدن وریدها تظاهر پیدا می‌کند و ممکن است در اعضای مختلفی همچون مری و معده دیده شود ولی عموماً عنوان واریس به درگیری عروق اندام تحتانی اطلاق می‌شود.

وی تاکید کرد: افرادی که به علت واریس تحت درمان قرار می گیرند و از لحاظ ژنتیکی مستعد واریس هستند باید برای جلوگیری از ابتلای سایر عروق به بیماری واریس از روش‌های پیشگیری استفاده کنند و از عوامل خطر همچون چاقی، قرص‌های هرمونی و بی‌حرکتی اجتناب کنند.

ظفرقندی، عوامل بروز این بیماری را فاکتورهای ژنتیک، نوع شغل، چاقی، مصرف قرص‌های هورمونی مانند استروژن و پروژسترون (قرص‌های ضد حاملگی) و نیز حاملگی مکرر دانست و افزود: علاوه بر تأثیر زیاد وراثت افرادی که در هنگام کار ناچارند زیاد بایستند یا ثابت بنشینند مانند تایپیست‌ها، منشی‌ها و خیاط‌ها بیشتر به واریس مبتلا می‌شوند.

این فوق تخصص جراحی عروق ادامه داد: واریس معمولاً در زنان چهار برابر مردان دیده می‌شود و افراد بیمار در سنین مختلفی هستند ولی معمولاً افراد مستعد در سنین پایین‌تر مبتلا می‌شوند و حتی ممکن است افراد 18 تا 20 ساله هم به واریس مبتلا شوند. با این حال عموماً در زنان بعد از زایمان و مردان در میانسالی درگیر بروز می‌شوند.

وی، مهم‌‌ترین خطر بیماری را پیش‌رونده بودن آن دانست و اظهار داشت: اگر بیماری واریس درمان نشود روز به روز پیشرفت می‌کند و موجب درد، تغییر رنگ و قهوه‌ای شدن ساق پا می‌شود و نهایتاً زخم‌های واریسی را ایجاد می‌کند که البته امکان بروز گانگرن و قطع عضو به دنبال آن نادر است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: این مراحل واریس است که تعیین کننده نوع درمان است و در مراحل ابتدایی پوشیدن یک جوراب الاستیک مناسب که توسط پزشک تجویز می‌شود و درجه فشار و سایز آن تنظیم می‌شود می‌تواند بیماری را کنترل کند.

وی ادامه داد: در مراحل بعدی اسکلروتراپی و یا تزریق داخل وریدهای واریسی می‌تواند واریس را درمان کند و صرفاً در مراحل خیلی پیشرفته‌تر از جراحی و یا درمان‌های جدیدتر مانند لیزر داخل واریس که روش مفید و کارآمدی است استفاده می‌شود.

ظفرقندی اظهار کرد: اگر واریس از طریق روش صحیح درمان نشود امکان عود مجدد آن کم است ولی امکان بروز واریس درسایر وریدها در افرادی که از لحاظ ژنتیک مستعد هستند وجود دارد.

وی در پایان تأکید کرد: بی حرکتی از جمله عوامل مسبب واریس است و بنابراین ورزش منظم می‌تواند از ابتلا به واریس جلوگیری کند.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: isna.ir
 
مطالب پیشنهادی:
واریس‌ها و وریدهای عنکبوتی
واريکوسل (واریس ناحیه تناسلی در مردان) 
راز سلامتی در کف پا
از لخته شدن خون جلوگیری کنید!!
زخم و مشکلات پا در افراد دیابتی