نوشيدن مايعات گرم بخصوص ليموناد، ‌خوردن مركبات، سوپهای گرم و رقيق، اجتناب از خوردن غذاهای سرخ شده و بوداراز نكات مهم و قابل...

كارشناس سلامت مركز بهداشت شهرستان یزد توصیه كرد: نوشیدن مایعات گرم بخصوص لیموناد (یك قاشق غذاخوری آب لیمو، یك قاشق غذاخوری شكر به همراه یك قاشق چایخوری نمك طعام را در یك لیوان آب ولرم حل نموده و در هنگام تشنگی و تب بالا بیاشامید)، ‌خوردن مركبات (لیمو شیرین، پرتقال و نارنگی)، سوپهای گرم و رقیق، اجتناب از خوردن غذاهای سرخ شده و بوداراز نكات مهم و قابل توجه هنگام سرماخوردگی است.
علی آخوندزادگان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه یزد، با بیان این مطلب كه سرماخوردگی یك بیماری ویروسی قابل پیشگیری است، اظهار كرد: اغلب افراد، عفونتهای حاد تنفسی را در مجموع سرماخوردگی می‌پندارند.
وی با بیان این كه درصد زیادی از مرگ و میر اطفال به دلیل عفونتهای حاد تنفسی است، افزود: مستعدترین گروه سنی كودكان زیر پنج سال می‌باشد.
وی با اشاره به این كه سرماخوردگی شایع‌ترین بیماری عفونی در افراد است، گفت: این بیماری هم از نظر اقتصادی و هم از لحاظ عوارض احتمالی آن بسیار با اهمیت است و باعث غیبت كارگران و كاركنان از كار و وقفه و ركود در چرخه اقتصادی هر جامعه شده و نیز باعث غیبت محصلین و دانشجویان از كلاس درس می‌شود كه از عوارض این بیماری است.
وی خاطرنشان كرد: عدم درمان به موقع سرماخوردگی عوارضی از قبیل التهاب سینوسها، گوش میانی، حلق، نای و نایژه‌ها را در پی دارد.
كارشناس سلامت مركز بهداشت شهر یزد ادامه داد: بطور متوسط هر فرد در سال 3 تا 5 بار مبتلا به سرماخوردگی می‌شود كه این مسئله به تماسها و شرایط و عوامل محیطی بستگی دارد.
وی سرفه، مشكل تنفس، گوش درد و گلو درد را از علائم سرماخوردگی در كودكان زیر 5 سال برشمرد و یادآور شد: بطور متوسط هر كودك زیر 5 سال 4 تا 6 بار در سال مبتلا به این بیماری می‌شود.
این كارشناس ضعف عمومی، محیط‌های پر تراكم و عدم رعایت بهداشت، فصل و مكان جغرافیایی، فراوانی ویروس آنفلوانزا در طول ماههای فصل پاییز و زمستان، شغل و گاهی مسافرت، وضع تغذیه، ناهنجاری‌های ساختمانی قسمتهای فوقانی دستگاه تنفس مثل انحراف بینی و بزرگ بودن لوزه‌ها را عوامل زمینه ساز این بیماری ذكر كرد.
آخوندزادگان ضمن اشاره به راه‌های انتقال بیماری ادامه داد: در سرماخوردگی راههای تنفس فوقانی خصوصا بینی، حلق سینوسهای ضمیمه بینی و حنجره دچار آماس و تورم می‌شود. بیش از 100 نوع ویروس مهلك در ایجاد سرماخوردگی دخالت دارند كه به نام ویروس‌های بینی (رینو ویروس) موسوم هستند.
وی با بیان این كه مهمترین راه‌های انتقال، شامل‌ استنشاق ذرات عفونی، ویروسها و باسیل سل هستند، افزود: روش انتقال از طریق مستقیم مانند انتشار قطرات آب دهان و روش غیرمستیم بوسیله دست و اشیایی كه به تازگی آلوده به ترشحات بینی و گلو شخص آلوده شده باشد، هستند.
وی انتشار از طریق خون، تلقیح مستقیم و گسترش مجاورتی از راه لوله تراشه و زخم قفسه سینه، دوره كمون (نهفتگی)، را از دیگرراهای انتقال این بیماری برشمرد.
وی گفت: شروع بیماری معمولا ناگهانی و با احساس خارش و لرزش در حلق و حالت كوفتگی و خستگی ظاهر می‌شود و همچنین تب خفیف و ضعف هم دیده می‌شود (كه در بچه‌ها و شیرخواران شایعتر است).
وی درباره درمان سرماخوردگی گفت: سرماخوردگی درمان ندارد و از سوی دیگر، درمان سرماخوردگی بر مبنای شكایات بیمار است.
این كارشناس ادامه داد: متاسفانه خود درمانی با آنتی بیوتیكهای مختلف هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست و هم باعث ایجاد مقاومت دارویی در مقابل آنتی بیوتیكها می‌شود. استراحت، مصرف مایعات كافی و رژیم غذایی به اندازه داروهای شناخته شده، موثر است.
آخوندزادگان مصرف مواد قلیایی و مركبات، بكار بردن مقادیر زیادی از ویتامینها بخصوص ویتامین C، تلقیح واكسن پلی والان، پیشگیری از پنومونی (ذات الریه)، واكسیناسیون به موقع و كامل كودك علیه سیاه سرفه، دیفتری، كزار،‌ پیشگیری از تماس فرد بیمار با كودك،‌ استراحت و نوشیدن مایعات گرم (پرهیز غذایی) را از مهمترین اقدامات پیشگیری كننده از سرماخوردگی عنوان كرد.
وی اجتناب از تراكم جمعیت در محلهای زندگی و خواب بخصوص در هنگام سرماخوردگی،آموزش به مردم برای رعایت نكات پیشگیری، عدم تماس نزدیك با بیمار، جدا سازی بیمار در مدارس و محلهای تجمع، تنظیم دمای اطاق كودك (بین 22 تا 25 درجه سانتیگراد)، پوشاندن لباس مناسب به كودك (در هنگامی‌كه در اطاق است لباس اضافه را از تن او خارج نمایند)، پوشیدن لباس مناسب هنگام خروج از اطاق را از نكات مهم دانست و توصیه كرد: بلافاصله از اطاق گرم وارد هوای سرد حیاط نشوید و در زمستان بیشتر مایعات گرم (چای كمرنگ و غیره) بنوشید.
 
گردآوری:گروه سلامت پرتال سیمرغ
www.seemorgh.cm/health
 
مطالب پیشنهادی:
تاثیر رژیم های لاغری در بروز سرماخوردگی
آنتی‌بيوتيک گياهی
راز همه‌گيری مرگبار آنفلوآنزا 
بهترين دارو برای زخم معده و سرماخوردگی
پیشگیری از سرماخوردگی با افزایش قدرت ایمنی بدن