سيگار كشيدن مادر در دوران بارداری می‌تواند باعث كاهش وزن نوزاد به هنگام تولد و يا باعت زايمان زودهنگام شود. به اين ترتيب احتمال اين....

بر اساس آخرین بررسی‌های علمی؛ زن بارداری كه سیگار می‌كشد، كودك خود را در معرض خطر ابتلا به انواع سرطانها قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این پژوهش جدید از سوی محققان انستیتو سرطان نیوسوات ویلز صورت گرفته است. این محققان به محكمترین شواهد و مدارك علمی‌دست یافته‌اند كه نشان می‌دهد: سیگار كشیدن مادر در دوران بارداری می‌تواند باعث كاهش وزن نوزاد به هنگام تولد و یا باعت زایمان زودهنگام شود. به این ترتیب احتمال این كه نوزاد پس از تولد نیاز به بستری شدن در بیمارستان پیدا كند، افزایش می‌یابد.

دكتر جودی مك كی معاون وزیر بهداشت ویلز در این باره اظهار داشت: در این پژوهش جدید ما به شواهد فوق العاده و باورنكردنی دست یافته‌ایم كه نشان می‌دهد؛ این قبیل مشكلات بارداری و وضع حمل با سیگار كشیدن مادر در ارتباط است و هم چنین دریافتیم سیگار در دوران بارداری خطر بروز سرطان را در كودك افزایش می‌دهد. انستیتو سرطان برای انجام این تحقیقات اطلاعات ثبت شده رسمی‌مربوط به تولدها در سالهای 1994 تا 2005 و نیز موارد ابتلای كودكان به سرطان در همین دوره را مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار دادند.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد كه احتمال بروز سرطان خون و دیگر سرطانهای مربوط به اعصاب و سیستم اعصاب مركزی در بین كودكانی كه زودرس و یا با وزن كمتر از وزن طبیعی بدنیا آمده‌اند بسیار بیشتر است. بر اساس این تحقیق، احتمال ابتلا به سرطان خون و سرطان‌های سیستم اعصاب مركزی و سرطانهای مغز در كودكان زیر وزن طبیعی به ترتیب 7/1 و 8/1 برابر افزایش می‌یابد. هم چنین نوزادانی كه زودتر از موعد متولد می‌شوند دو برابربیشتر از نوزادانی كه به موقع بدنیا آمده‌اند به سرطان مبتلا می‌شوند.

 گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health

 
مطالب پیشنهادی:
قاتلين سفيدپوش!!
خطر ابتلا به اختلال مشاعر در افراد سيگاری بيشتر است

 آيا دميدن دود سيگار در گوش موجب كاهش درد آن می‌شود؟
 سیگار كشیدن خطر تصمیم به خودكشی را بالا می‌برد
 آیا نوشیدن الكل ضرر دارد؟