چرا ترامادول خطرناک است؟
قطع یکباره ترامادول می‌تواند منجر به بروز تشنج در فرد مصرف کننده شود

یک دکترای داروسازی با بیان اینکه مصرف ترامادول موجب وابستگی روانی و جسمی شبیه اعتیاد به تریاک می‌شود، گفت: تشنج یکی از عوارض خطرناک سوء مصرف ترامادول است.

دکتر نیکو حسینی با اشاره به اینکه ترامادول یک داروی مسکن شبه مورفینی است که برای تسکین دردهای متوسط یا شدید تجویز می‌شود، گفت: خاصیت تسکین درد این دارو 10 برابر ضعیف‌تر از مورفین است. وی گفت: این دارو در کبد متابولیز می‌شود و نسبت به ماده اولیه خاصیت چسبندگی بیشتری به گیرنده‌های مورفینی در بدن دارد. به همین دلیل است که مصرف آن در برخی افراد علائم مشابه مصرف مواد مخدر ایجاد می‌کند. حسینی یادآور شد: ترامادول حالت سرخوشی (نشئگی) مانند مورفین ایجاد می‌کند ولی برعکس مصرف تریاک به جای آنکه فرد کسل و تخدیر شود وی را فعال‌تر می‌کند.

این دکترای داروسازی با تاکید بر اینکه مصرف ترامادول موجب وابستگی روانی و جسمی شبیه اعتیاد به تریاک می‌شود، گفت: مصرف طولانی مدت و بدون وقفه آن باعث مقاومت بدنی فرد می‌شود. در این زمان وی برای ایجاد علایم سرخوشی، ممکن است مصرف آن را افزایش دهد. به همین خاطر قطع ناگهانی ترامادول علایم اضطراب، تعریق،‌ بی‌خوابی، تهوع و لرز، اسهال، درد عضلانی، ترس و بی‌قراری و گرگرفتگی را ایجاد می‌کند. وی با ابراز تاسف از اینکه در چند سال اخیر شاهد مصرف خودسرانه این دارو در جوانان بویژه در دانشجویان هستیم، گفت: برخی افراد این دارو را برای رفع مشکلات جنسی به خصوص زود انزالی مصرف می‌کنند در حالیکه به اثرات اعتیادآور آن توجهی ندارند. حسینی یادآور شد: عوارض جانبی دیگر مصرف ترامادول مانند داروهای شبه تریاکی است که می‌توان از جمله آن به حالت تهوع، سرگیجه، خواب آلودگی، یبوست،‌ افت فشا‌رخون، تعریق و خارش اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: علائم جسمی ترک ترامادول به علت خاصیت جلوگیری از بازجذب سروتونین و نورآدرنالین، شدیدتر از علائم ترک مخدرهایی مانند تریاک است. حتی بعد از قطع مصرف کوتاه مدت ترامادول نیز علائمی مانند بی‌خوابی، سندرم پای بی‌قرار و افسردگی بروز می‌کند. این دکترای داروسازی تاکید کرد: تشنج یکی از عوارض خطرناک سوء مصرف ترامادول است که در افراد دارای بیماری صرع، مشکلات مغزی و معتادان به الکل بیشتر دیده می‌شود. مصرف بالای 400 میلی گرم (4 قرص 100 میلی گرمی) این دارو در افراد عادی می‌تواند منجر به بروز تشنج شود و مصرف بالاتر آن خطر مرگ را بدنبال دارد. حسینی گفت: برخی افراد معتاد به مواد مخدر مانند تریاک و شیره به اشتباه برای ترک ماده مخدر خود به صورت خودسرانه از این دارو استفاده می‌کنند که در طولانی مدت نه تنها به ترک ماده مخدر نمی‌انجامد بلکه فرد به داروی ترامادول نیز معتاد می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: نکته مهم اینکه قطع یکباره ترامادول می‌تواند منجر به بروز تشنج در فرد مصرف کننده شود، لذا درمان سوءمصرف ترامادول باید تحت نظر پزشک و در مراکز درمان سوء مصرف مواد صورت گیرد.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : ترامادول و هر آنچه باید در مورد ترامادول بدانید 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : ایسنا