...در طب سنتی هندوستان به عنوان آداپتوژن (افزایش دهنده مقاومت بدن در برابر استرس‌ها مانند تروما، اضطراب و خستگی) مصرف می‌شود.
 
زعفران گیاه کوچک و چند ساله از خانواده زنبق است که ارتفاع آن به 30-10 سانتی متر می‌رسد. قسمت مورد استفاده انتهای خامه و کلاله سه شاخه این گیاه است که به نام زعفران مشهور و دارای بوی معطر است.

به گزارش ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران طعم تلخ زعفران ناشی از وجود ماده‌ای به نام پیروکسین است که به ویژه مقوی معده است کروسین‌ها که گلیکوزیدهایی متشکل از کارتنوییدی به نام کروستین و قند‌ها هستند مسئول رنگ زعفران محسوب می‌شوند. کارتنوییدهای دیگری مانند بتا کاروتن، لیکوپن و زاگزانتین و ویتامین‌ها به خصوص ریبوفلاوین و تیامین نیز در زعفران یافت می‌شوند.

زعفران در طب سنتی هندوستان به عنوان آداپتوژن (افزایش دهنده مقاومت بدن در برابر استرس‌ها مانند تروما، اضطراب و خستگی) مصرف می‌شود.

در طب عوام نقاط مختلف جهان، زعفران به عنوان آرام بخش، ضد اسپاسم، اشتها آور و مقوی معده استفاده می‌شود. در کشور آلمان زعفران به عنوان آرام بخش، درمان درد معده و شکم و آسم مصرف می‌شود.

خوردن زعفران برای زنان باردار مضر است زیرا باعث سقط جنین می‌شود.

همچنین پژوهشهای فارماکولوژیک زعفران حاکی بر تاثیر این گیاه درخاصیت ضدتومور، آنتی اکسیدان، آنتی ژنوتوکسیک، تقویت کننده حافظه و یادگیری، حفاظت از سلول‌ها، ضددرد و ضد التهاب، ضد تشنج، ضد افسردگی، اثرات قلبی- عروقی، دستگاه تنفسی، اثرات گوارشی، دستگاه ایمنی، چشم و ضد باکتری می‌باشد.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
 
مطالب پیشنهادی:
داروی طول عمر و آرامش اعصاب
تأثیر گیاهان دارویی بر کاهش استرس
ناگفته‌های خنده!؟
چگونه آرامش را به زندگی پرتنش امروزی بازگردانيم؟
چطور آرامش‌بخشی عضلانی (relaxation) ايجاد کنیم؟