حواس‌پرتي و بي‌توجهي هنگام غذا خوردن بر عمل هضم و جذب غذا تأثير منفی دارد یا مثبت ؟
 

یك متخصص تغذیه گفت:حواس ‌پرتی و بی ‌توجهی هنگام غذا خوردن بر عمل هضم و جذب غذا تأثیر منفی می‌گذارد.

تغذیه صحیح قدرت یاد گیری افراد به خصوص برای كودكان را بالا می‌برد. نخوردن صبحانه اثرات منفی در یادگیری افراد دارد. ناشتا بودن ظرف مدت كوتاهی مكانیزم همواستاتیك یا گلوكز خون را در سطح ثابت نگه‌می‌‌دارد و به عملكرد طبیعی مغز لطمه وارد می‌كند.
وی گفت: اگر مدت زمان صبحانه نخوردن طولانی شود مغز قادر به انجام فعالیت طبیعی نیست و یادگیری مختل می‌شود. با بالا رفتن قند خون استیل كولین ساخته می‌شود كه در تقویت حافظه نقش اساسی دارد .
این متخصص تغذیه افزود: كودكانی كه از خوردن صبحانه امتناع می‌كنند. در انجام تكالیف خود دچار مشكل می‌شوند.قدرت ابتكار آن‌ها كاهش پیدا می‌كند. اگر نخوردن صبحانه به صورت عادت شود عوارض طولانی مدت را ایجاد می‌كند و باعث كمبود مواد مغزی روزانه می‌شود.
صفوی اضافه كرد: تمركز بر روی غذا خوردن اهمیت دارد. اگر در هنگام غذا خوردن توجه وجود نداشته باشد بر عمل هضم و جذب بدن تأثیر منفی می‌گذارد.
وی گفت: اگر افراد هنگام خوردن غذا تلویزیون تماشا كنند و صحبت كنند، توجه به خوردن غذا كم می‌شود و آثار مفیدی كه بدن می‌تواند از خوردن غذا كسب كند را از بین می‌رود . كودكان اگر در حال غذا خوردن تلویزیون تماشا كنند پرخوری می‌كنند و چاق می‌شوند. علاوه بر آن وقتی غذا بدون تمركز خورده شود بر امر جویدن و هضم غذا تأثیر منفی می‌گذارد و ضایعات زیادی را به دنبال خواهد گذاشت.
این متخصص تغذیه اضافه كرد: زمانی كه غذا سریع خورده می‌شود، مشكلات رفلاكس در معده ایجاد می‌شود. غذاهای جویده نشده وارد سیستم گوارش می‌شود و سوء هاضمه ایجاد می‌كند. بنابراین بهتر است لقمه‌های كوچك برداشته و كاملاً غذا جویده شود.
صفوی اضافه كرد: آب خوردن نیز سبب دفع سموم بدن می‌شود برای رفع میزان تشنگی باید آب خورده شود. اما نباید در حین غذا خوردن آب خورده شود به دلیل اینكه سبب حجیم شدن معده و چاقی افراد می‌شود. 65درصد بدن انسان از آب تشكیل شده است. آب به خصوص برای شادابی پوست لازم است و برای منظور باید 6 تا 7 لیوان آب در روز خورده شود.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : farsnews.com
 
مطالب پیشنهادی :
هضم بهتر غذا با فلفل سیاه!!
بهمراه غذاهای گوشتی کیوی میل کنید
اختلالات عصبی میتواند منجر به نفخ معده شود
نبایدهای پس از صرف غذا
وعدههای غذایی پیش از ورزش