تولید ویتامین D در هوای آلوده
هوای آلوده در این روزها حرف تازه ای نیست. از آنجا که دریافت ویتامین D نیازمند تابش مستقیم نور آفتاب است. در این روزهای آلوده باید مراقب کمبود ویتامین D باشیم.

آیا تابش غیر مستقیم نور آفتاب یا کرم ضد آفتاب مانع ساخت ویتامین D است؟

تیرنگ رضا نیستانی متخصص تغذیه، گفت: ویتامین D از جمله ویتامین‌های محلول در چربی است که موقعیت منحصر به فرد در بدن دارد و منبع اصلی آن ماده غذایی نیست، بلکه از طریق نور آفتاب تأمین می‌شود. بدن این قابلیت را دارد که در مواجهه با آفتاب فتوسنتز کرده و ویتامین D بسازد.

این متخصص تغذیه شرایط دریافت ویتامین D را مواجهه مستقیم با نور آفتاب دانست و گفت: این دریافت آفتاب نباید از پشت شیشه یا با پوشش کرم ضد آفتاب باشد و حتی در هوای آلوده، این ویتامین D ساخته نمی‌شود و در صورتی که مانند فصول سرد و پاییز زاویه تابش نور خورشید کج شود، این ویتامین ساخته نمی‌شود. همچنین در صورتی که پوشش زیاد باشد و لباس‌های زیادی به تن باشد، نور آفتاب جذب نخواهد شد.

به دلایل فوق کمبود ویتامین D در دنیا همه‌گیر شده است و حتی در مناطقی مثل جنوب کشور که آفتاب مستقیم می‌تابد، به دلیل امراض پوستی مردم از آن فراری هستند. دریافت ویتامین D تقریباً از طریق نور آفتاب به دلایل فعلی کنسل است، پس لازم است به منابع غذایی روی آوریم. عمده ویتامین D در ماهی چرب (سالمون) و روغن جیگر ماهی وجود دارد. همچنین به مقدار بسیار کم در زرده تخم‌مرغ و نوعی قارچ موجود است


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:farsnews.com