معمولا گفته می شود که صبح خود را با یک میوه آغاز کنید،آیا می دانید چه میوه هایی مناسب هستند؟
 
هر روز صبح را با یك نوع میوه از قبیل موز یا میوه‌های ریز آغاز كنید؛هلو،گلابی یا خربزه و هندوانه را به وعده غذایی ظهر خود بیفزایید و میوه‌های تازه یا خشك را به عنوان شیرینی و تنقلات و میان وعده برگزینید.
سیب‌زمینی شاید جزو یكی از محبوب‌ترین غذاها باشد.چربی كمی دارد و كربوهیدرات بالا كه تقریبا بسرعت در بدنمان تبدیل به قند می‌شود.
سعی كنید روز خود را با یك لیوان آب میوه شروع كنید،تا صبحی سالم داشته باشید.اگرچه باید به خاطر داشته باشیم،آب میوه كالری بیشتر و فیبر كمتری نسبت به میوه تازه دارد،اما باز هم به عنوان یكی از 5 بخش توصیه شده میوه و سبزی‌های روزانه به شمار می‌آید.
محققان معتقدند،فلاوونوئیدها ما را در برابر سرطان حفاظت می‌كنند.ایندول‌ها هم كه نوعی دیگر از فیتوكمیكال‌ها هستند در خانواده كلم‌ها به وفور یافت می‌شوند و ما را از انواع امراض مزمن محافظت می‌كنند.بتاكاروتن‌ها كه شناخته‌شده‌ترین كاروتنوئیدها هستند،به هویج و دیگر سبزی‌ها و میوه‌ها،رنگ‌های نارنجی،قرمز و زرد می‌دهند و در بدن ما به ویتامین A تبدیل می‌شوند.
لیكوپن نیز كه در گوجه ‌فرنگی وجود دارد،ما را از بیماری‌های آب مروارید،سرطان،بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های چشمی حفاظت می‌كند.این هم دلیلی مهم برای لزوم مصرف غذاهای رنگی (البته از نوع طبیعی)‌.
این دسته از مواد جزو استروژن‌های گیاهی هستند و به نظر می‌رسد اثراتی مشابه استروژن داشته باشند.فواید آنها شامل موارد زیر است:كاهش چربی خون و كاهش خطر سرطان‌های وابسته به هورمون؛مانند سرطان‌های سینه،تخمدان،پروستات و سرطان رحم.
فیبر محلول كه در آب به حالت نامحلول و چسبناك درمی‌آید؛گوارش غذا را آهسته می‌كند و به شكم احساس پر بودن بیشتری می‌بخشد.می‌توان آنها را در سیب،مركبات و هویج یافت.
فیبر نامحلول هم سرعت رد شدن غذا را از روده‌ها افزایش می‌دهد و در سبوس گندم،سبزی‌ها و تمامی دانه‌ها یافت می‌شود.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی: