گلابی میوه ای است که سرشار از ویتامین های گوناگون می باشد،آیا این ویتامین ها را می شناسید؟

 

گلابی میوه‌ای تابستانی است كه سرشار از ویتامین‌های گوناگون بویژه ویتامین C،E،A و املاح معدنی نظیر:كلسیم،آهن،بور،منیزیم و روی است.
فسفر موجود در گلابی تعادل عصبی را حفظ می‌كند و موجب تسكین و فرونشاندن حالات عصبانیت شدید می‌شود. این میوه به جذب كلسیم كمك می‌كند،بنابراین پوكی استخوان را بویژه در زنان در دوران یائسگی كاهش می‌دهد و برای غدد داخلی بدن بسیار مفید است.
گلابی آرام‌بخش،مسكن،تب‌بر،مقوی و برطرف‌كننده تشنگی است،مصرف آن در زمان سحر به روزه‌داران پیشنهاد می‌شود.
تانن و پتاسیم موجود در گلابی،اسید اوریك را در بدن حل می‌كند،از این رو مصرف آن برای افراد مبتلا به نقرس و آرتروز مفید است.این میوه در رفع سوزش مجاری ادرار ناشی از عفونت‌ و دفع سموم و سنگ مثانه مفید است.قند موجود در آن (سوربیتول و فروكتوز)‌ از خاصیت مسهل‌كنندگی برخوردار است و برای افراد دیابتی توصیه می‌شود. فیبرهای نامحلول موجود در گلابی سبب كاهش كلسترول و نمك در بدن می‌شوند.همچنین این میوه به تصفیه خون و تعدیل فشار آن كمك می‌كند.گلابی به آسانی هضم و جذب می‌شود و دانه‌های بسیار ریز آن (بویژه نزدیك هسته)‌در دستگاه گوارش هضم نمی‌شود از این رو،با عبور از دستگاه گوارش،معده و روده را پاك می‌كند و همه مواد زاید باقی‌ مانده را دفع می‌كند.گلابی برای درمان بیماری‌های سینه بسیار عالی است و اگر كمی گس باشد برای سینه بهتر است.پوست گلابی به سبب قرار داشتن در معرض پرتو و نور خورشید ویتامین بیشتری دارد و بیشترین فیبر گلابی در پوست آن است.گلابی ترشح بزاق را افزایش می‌دهد درنتیجه هضم غذا را آسان می‌كند؛ لذا پوره آن را برای سالمندان توصیه می‌نماییم.
گلابی چون میوه‌ای آبدار است برای زیبایی پوست بسیار مفید است و در تقویت حافظه و تمركز حواس موثر است.گلابی یكی از میوه‌های ضد عفونی‌كننده و ضد مسمومیت است و این خاصیت به سبب ادرار ‌آور و ملین بودنش است.افرادی كه در ماه مبارك رمضان بیشتر دچار یبوست می‌شوند،خوب است در زمان بین افطار تا سحر 1 تا 2 عدد گلابی بخورند و بلافاصله 1 لیوان آب ولرم بنوشند تا خاصیت ملین آن قوی ‌تر شود.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
علایم عفونت های ادراری در خانم ها
رفع مشکلات مجاری ادراری با گزنه
سوزش ادرار علامت چیست؟
داروی طول عمر و آرامش اعصاب
به اعصاب خود آرامش دهید!!