شاید خیلی از ما مارچوبه را نشناسیم یا از خواص درمانی آن آگاه نباشیم ،اما پزشكان متخصص تغذیه معتقدند این گیاه افزون برخواص درمانی فراوان...

 

مارچوبه را می‌توان به صورت مختلف مصرف كرد.باید مارچوبه را با كمی ‌آب و حرارت كم در ظرف‌های ضد زنگ پخت و تقریبا نیمه خام آن را برداشت.آب مارچوبه را دور نریزید و از آن برای سوپ استفاده كنید زیرا دارای ویتامین و املاح است.وقتی كه مارچوبه می‌خرید دقت كنید تازه باشد.شاخه‌های مارچوبه تازه راست و نرم بوده و نوك آن نباید باز شده باشد و اگر فلس‌های نوك آن باز باشد نشانه این است كه گیاه مدت زیادی مانده و كهنه شده است.
مارچوبه دارای آسپاراژین ف كونی فرین،اینوزیت،تانن،اسید گالیك،آسپاراگوز و اسید سوكسی نیك می‌باشد.دانه آن دارای 15‌درصد مواد روغنی است.این روغن زرد مایل به قرمز است.مارچوبه حاوی آب، پروتئین،چربی،مواد نشاسته‌ای،كلسیم،فسفر،آهن،سدیم،پتاسیم،ویتامین آ،ویتامین ب 1،ویتامین ب 2 ویتامین ب 3 و ویتامین ث است.

خواص دارویی
این گیاه ادرارآور و دارای خواص زیادی است:خوردن آن دید چشم را تقویت می‌كند،مارچوبه ضعف مثانه را برطرف می‌كند،برای تقویت قلب مفید است،همچنین ملین است و یبوست را برطرف می‌كند و تب بری قوی است.مارچوبه به علت داشتن كلروفیل خونساز است و كسانی كه كم خون هستند باید از آن استفاده كنند.این گیاه به ساختن گلبول‌های قرمز خون نیز كمك می‌كند.

طرز استفاده:
برای نگاهداری مارچوبه آن را در پارچه‌های مرطوب ببندید و در یخچال قرار دهید،زیرا گرما و خشكی آن را از بین می‌برد.مارچوبه را نیز می‌توان در سالاد ریخت یا از آن سوپ تهیه كرد. مورد دیگر استفاده از مارچوبه غیر از پختن آن به صورت دم كرده آن است. 
 
دم كرده مارچوبه را به این صورت تهیه كنید:
چند شاخه مارچوبه را در داخل یك لیتر آبجوش بریزید و مقداری هم رازیانه و جعفری به آن اضافه كنید و بگذارید مدت 5 دقیقه دم بكشد.از این دم كرده به مقدار 2 تا 3 فنجان در روز برای تسكین و آرامش قلب استفاده كنید.توجه داشته باشید مارچوبه را نباید آنهایی كه مبتلا به ورم مجاری ادرار هستند یا اشخاص عصبی مصرف كنند.مارچوبه همچنین برای مبتلایان به رماتیسم و سنگ كلیه خوب نیست.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
ویتامین روحیه بخش!؟
ویتامین اضافی در بدن; خوب یا بد؟!!
ویتامین مؤثر در بیماریهای قلبی-عروقی (1)
آیا کودکان سالم به ویتامین نیاز دارند.
ویتامین B12 کلید پیری مغز