بسیاری از افراد،کره را از سبد غذایی خود حذف کرده اند و اصلا از کره استفاده نمی کنند اما لازم است بدانید که...

 

كره غذایى ممتاز است كه ارزش كالرى آن قابل توجه است.صدگرم كره 750 كالرى حرارت تولید مى كند.كره خام شاه روغن مواد چربى حیوانى است .
در بعضى از كشورها در قانون مواد غذایى آنها براى كره مشخصاتى تعیین كرده اند از جمله در فرانسه چیزى باید به نام كره نامیده شود كه از زدن خامه تازه یا از شیر به دست آید و 82 درصد آن مواد چربى خالص باشد (كه گلبولهاى چرب كرم شیر است ) و در 18 درصد بقیه آن نباید بیش از شانزده درصد آب باشد.
كره تازه به فراوانى دارای ویتامین «د» است.ویتامین «د» نقش مهمى در مبارزه با نرمى استخوان «راشیتیسم » به عهده دارد.

مصرف كره خام به چه كسانى تجویز مى شود؟
هر كس از سلامت عادى برخوردار باشد باید هر روز حداقل بیست گرم كره خام مصرف كند حتى كسانى كه نارسایى كبد دارند و یا از حیث روده ها علیل هستند باید كره خام بخورند. كره را وقتى بپزند و به صورت روغن در آورند چون ویتامینهاى آن در اثر حرارت مى سوزد و از بین مى رود هضم آن ثقیل مى شود.
 
كره براى این اشخاص توصیه نمى شود و نباید مصرف نمایند:
1- كسانى كه چاق هستند و رژیمهاى خیلى سخت لاغرى را گرفته اند.

2- كسانى كه میزان چربى خون آنها (كلسترول ) بالا است زیرا كره اسیدهاى چربى اشباع شده را كه مولد كلسترول هستند به وجود مى آورد.

مصرف كره براى این اشخاص لازم است ؟
1- بچه ها كه باید رشد بكنند.

2- مادران آینده .

3- كسانى كه كارهاى بدنى مى كنند.

4- كسانى كه در نواحى سردسیر زندگى مى كنند.
كره وقتى داغ مى شود ثقیل الهضم مى شود زیرا مواد چربى كره تبدیل به آكرولئین مى شود.

كره را چگونه باید حفظ كرد؟
كره را باید دور از نور و روشنایى نگهدارى كرد زیرا نور و روشنایى آن را خراب مى كند.پس باید آن را بسته بندى كرد و در كاغذهاى سولفوریزه یا آلومینیومى حفظ كرد.ظروف مسى یا آهنى براى كره خطرناك است و نباید كره را در ظروف مسى یا آهنى ریخت .
كره در مقابل هوا تند مى شود و علت تندى كره اسیدبوتیریك است كه در آن پیدا مى شود و این اسید سم است.به همین علت است كه توصیه مى شود به بچه ها كره تند ندهند.كره را در یخچال از درجه صفر تا 10 مى توان حفظ كرد.كره را آب مى كنند و از آن روغن خوراكى تهیه مى كنند كه مدتى طولانى بماند ولى چون روى آتش جوشیده است بسیارى از مواد زنده و حیاتى خود را از دست داده است.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:ksabz.net
 
مطالب پیشنهادی:
غذاهای معجزه گر!
قرصهای ويتامين در پيشگيری از بيماری قلب بیتاثير است
ويتامين D قدرت ماهيچهای دختران نوجوان را افزايش میدهد
ویتامین روحیه بخش!؟
10 راه پنهانی برای افزایش كلسیم