شناخت نوع پوست از لحاظ نحوه مراقبت از پوست و انتخاب مواد آرایشی و بهداشتی اهمیت دارد...

  

پوست‌ها را از لحاظ میزان ترشح چربی می‌توان به سه نوع تقسیم كرد:
 
* پوست عادی:
پوست عادی دارای بافتی نرم و قوامی یكنواخت است ومنافذ ریزی در آن به چشم می‌خورد.پوست عادی به طور متعادل حاوی چربی و آب است.هنگام لمس لطیف و مخملی احساس می‌ شود.رنگ پوست در زیر سطح شفاف آن می‌درخشد.برای حفظ سلامت پوست به عنوان یك قاعده لازم است تمیزكردن،تقویت كردن،و مرطوب كردن پوست را به طور مرتب انجام دهید.

* پوست چرب:
این نوع پوست دارای غدد سباسه(تولید كننده چربی)با فعالیت شدید است كه باعث می شود صورت به خصوص در بخش مركزی آن یعنی بینی،پیشانی و چانه به علت ترشح چربی زیاد درخشان به نظر برسد.منافذ این نوع پوست گشاد شده هستند كه باعث مستعد شدن آن به ابتلاء به سرسیاه،جوش وآكنه می‌شوند.پوست چرب نیاز به تمیز كردن دقیق دارد تا منافذ آن با چربی بسته نشود و آكنه بوجود نیاید.زنان دارای پوست چرب نیاز به برگزیدن روش مناسب روزمرهای برای تمیزكردن پوستشان دارند تاازتجمع چرك روی پوست جلوگیری شود.
 
* پوست خشك:
این پوست دارای چربی و رطوبت كمی است.این پوست بافتی نرم،ظاهری شفاف،نایكنواخت و شكننده دارد.این نوع پوست در مقایسه با انواع دیگر به راحتی ترك می‌خورد و قاچ قاچ می‌شود. خطوط باریك حالت صورت ممكن است آشكار باشند.
 
نشانه های پوست خشك این ها هستند:
 
* لكه های پوسته پوسته شده كه با مرطوب كردن مرتب از بین می روند.

* بافت ظریف به طوری كه منافذ پوستی قابل مشاهده نیستند.

* خطوط پوستی حالت دهنده كه برطرف نمی شوند.

* پوست گردن و گونه ها زبر به نظر می رسد.

* آن چه برای پیشگیری از خشك شدن بیشتر پوست موردنیاز است یك رژیم غذایی سالم و مناسب،مصرف مقدار زیادی میوه و سبزیجات،نوشیدن 7 تا 8 لیوان آب ،هشت ساعت خواب در شبانه روز،ورزش در هوای تازه و یك رژیم زیبایی روزانه است.
 
* از صابون های قوی پرهیز كنید تا از از دست رفتن چربی های طبیعی پوست پیشگیری شود؛ همچنین از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و دستگاه های تهویه كه رطوبت پوست را از بین می برند خودداری كنید.

* پوست تركیبی:
این نوع پوست بسیار رایج است و هر ناحیه از آن به رفتار جداگانه ای نیاز دارد.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:hamshahrionline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
محاسبه سن واقعی پوست!!
زردآلو بخورید تا پوست تان جوان بماند!!
انتخاب ضد آفتاب مناسب با پوست تان
نکات مهم درمراقبت از پوست
میوه ای مفید برای پوست و بدن!!