به خانم هایی که باردار هستند معمولا توصیه می شود که ورزش هایی را انجام دهند ، و در طول روز حداقل زمان کمی را به ورزش اختصاص دهند،اما چه ورزش هایی مفید و کدامیک مضر هستند؟

اما چگونگی حرکات ورزشی بستگی به بدن شما دارد این سئوال که آیا در دوران قبل از بارداری نیز ورزش می کردید یا این که از لحاظ سلامتی در چه شرایطی به سر می برید.
 
سئوالی که پیش می آید بدین ترتیب می باشد اما چرا این همه در ورزش کردن در دوران بارداری تاکید شده است ؟
زیرا ورزش تاثیر بسیار زیادی بر سلامتی مادر و جنین دارد.ورزش در دوران بارداری بسیار برای مادران مقید می باشد زیرا باعث می شود که بچه را راحت تر و با کمترین مشکلی به دنیا بیاورند و در ماه های آخر به دلیل زیاد شدن وزن جنین تنفس برای مادران سخت می شود اما اگر از ابتدای دوران بارداری ورزش هایی را آغاز کنند باعث می شود که مشکلات تنفسی شان نیز تا حد زیادی کاهش پیدا کند.البته لازم به ذکر است که حتما حرکات ورزشی باید در آرامش و با حرکات خیلی منظم و آرام همراه باشد تا به سلامتی مادر و جنین آسیب نرسد .

در ابتدا به ورزش هایی می پردازیم که برای مادران باردار خطرناک و مضر است:
ورزش هایی که با خشونت همراه هستند و در این ورزش های احتمال پرتاب شدن یا ضربه دیدن شخص باردار زیاد است .
حتی اگر در این ورزش های استاد هستید باید برای مدتی تا زمانی که فرزندتان به دنیا بیاید این ورزش های را ترک کنید ورزش هایی مانند:اسکی،سوارکاری،مسابقات رالی،دو میدانی،ژیمیناستیک .

ورزش هایی که در دوران بارداری به آنها توصیه می شود ورزش هایی نظیر :
* پیاده روی : پیاده روی ساده ترین و بی ضرر ترین ورزش برای تمام مادران در تمام سنین می باشد.حتی تا ماه های آخر بارداری نیز شما می توانید پیاده روی کنید بدون اینکه حتی مشکلی برای تان پیش آید .
* شنا : مادران باردار باید توجه داشته باشند منظور از شنا این نیست که در آب حرکات کرال،قورباغه و ... را انجام دهند بلکه منظور از شنا این می باشد که مادران باردار باید مدتی را در آب راه بروند،بایستند و .... شما با این حرکات عضلات شکم و باسن خود را تقویت میکنید و باعث می شوید این عضلات برای زایمان محکم تر شوند البته باید کمی در آب نیز شنا کنید اما نه اینکه خیلی در آب فعالیت انجام دهید.نکته ی مهمی که در این جا مطرح می شود بدین ترتیب است:مادران باردار در آب خیلی سرد نباید قدم بگذارند و باید به این نکته دقت داشته باشند حداقل از استخرهای رو باز استفاده کنید که آب استخر گرم تر باشد،زیرا استخرهای سر پوشیده معمولا دارای آب سردتری هستند .

* یوگا :
یوگا ورزشی می باشد که دارای تاثیرات بسیاری می باشد و توصیه می شود این ورزش را نیز مادران باردار انجام دهند .

نکاتی راجع به ورزش گردن مادران باردار :
* خانم های باردار باید تا حدی ورزش کنند که خسته نشوند و هنگامی که خسته می شوند بلافاصله آن ورزش را ترک کنند .زیرا هنگامی که از یک ورزش خسته شوید باعث می شود که اکسیژن بدنتان کم شود و این حالت خطرناکی را ایجاد می کند هم برای مادر و هم برای جنین.
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ - ندا فراهانی
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
قابل توجه مادران باردار!!
فواید ورزش در دوران بارداری
راه حلی برای کاهش تهوع زنان باردار
رابطه ی بین عمر زنان و زمان بارداری!!
بارداری با اضافه وزن + 42 توصیه اضافه