شیرهای طعم دار از جمله مواد غذایی هستند که به تازگی در سبد غذایی ایرانیان وارد شده اند،آیا این شیرهای کالری بالاتری نسبت به شیرهای معمولی دارند؟

 

* در عین حال،تحقیقات نشان می‌دهد که شیرهای طعم‌دار،نوشیدنی سالمی برای بچه‌ها و بزرگسالان هستند و افراد به ویژه کودکانی که شیر دوست ندارند،می‌توانند از این نوع شیرها استفاده کنند.

* در حال حاضر انواع متنوعی از شیرهای طعم‌دار با طعم كاكائو،توت فرنگی،وانیل، موز،تمشك، قهوه و... در بازار مصرف وجود دارند كه محبوب‌ترین آنها شیر كاكائو است.شیر طعم‌دار به صورت كامل(پرچرب) یا بدون چربی تولید می‌شود اما طی دهه گذشته رشد تولید شیر طعم‌دار در دنیا غالبا در بین انواع كم‌چرب و بدون چربی بوده است.در عین حال،شیر طعم‌دار می‌تواند با انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی غنی‌سازی شود،به طوری که غنی سازی با ویتامین‌های محلول در چربیA و D در شیر طعم‌دار كم‌چربی یا بدون چربی بسیار رایج است.
 
* شیرطعم‌دار غنی‌شده با ویتامین D مانند شیر طبیعی منبع مهم ویتامین D به حساب می‌آید.این ویتامین جذب كلسیم بدن را افزایش می‌دهد و از نرمی استخوان در اثر كمبود ویتامین D پیشگیری می‌كند.به همین دلیل عرضه شیر طعم‌دار به ‌عنوان بخشی از برنامه غذایی مدارس اروپایی در وعده غذایی ناهار و صبحانه قرار گرفته است.

*  اما سوال اینجا است که آیا شیر طعم‌دار،به اندازه شیر معمولی مغذی است؟
 در جواب باید گفت بله.شیر طعم دار نیز مانند شیر معمولی، دارای 9 ماده مغذی ضروری است که شامل کلسیم، پروتئین، ویتامین‌های D، A، B12، B2، B3 و پتاسیم و فسفر است اما در مقایسه با شیرهای ساده،مقدار قند و كالری بیشتری دارد ولی مطالعات نشان داده‌اند كه كودكانی كه از شیرهای طعم‌دار استفاده می‌كنند، به میزان كمتری از سایر شیرینی‌های قندی و پر انرژی استفاده می‌کنند و در نتیجه این نوشیدنی جایگزین مناسبی به شمار می‌آید.

* البته شیرهای طعم‌دار نیز انواع مختلفی دارند.به عنوان مثال یک لیوان شیر طعم دار کم‌چرب فقط 5/2 گرم چربی دارد که برابر همان مقدار چربی شیر معمولی است و می‌تواند در سبد غذایی روزانه مردم قرار گیرد اما می‌توان با مخلوط کردن موز، توت فرنگی، طالبی و... یک شیر طعم‌دار خانگی تهیه کرد که بهترین کار هم همین بوده و ما نیز به شما عادت دادن فرزندتان‌ را حداقل به مصرف شیرهای طعم‌دار پیشنهاد می‌کنیم.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی:
چرا اینقدر شیر خوردن توصیه میشود؟
سه ليوان شير بخوریم، سنگ کلسیم نگیریم
تاثیر مصرف ماهی ،گوشت و شیر در تقویت حافظه
توصیههای لازم در مورد شیر
چرا بايد پنير بخوريم؟