در اینجا مطالبی را می خوانید که تاکنون آنها را نشنیده اید.


اگرچه به نظر می‌رسد شانه كردن موهای صاف بسیار راحت‌تر از شانه كردن موهای مجعد یا فر است اما جالب است بدانید كه امكان گره خوردن و درهم پیچیدن موهای صاف در مقایسه بسیار بیشتر است.از آنجا كه موهای صاف سبك‌تر هستند،هنگام تحرك،هر یك از تارهای مو به‌صورت مجزا حركت می‌كنند كه در این صورت احتمال گره خوردن و درهم پیچیده شدن تارهای مو افزایش خواهد یافت. این در حالی است كه موهای مجعد سنگین‌تر هستند و هنگام حركت،معمولا یك دسته تار مو با هم به حركت درمی‌آیند بنابراین به هم پیچیده نشده و درهم گیر نمی‌كنند.این نتایج، برگرفته از یافته‌های یك محقق فرانسوی است كه بر اساس یك مدلسازی ریاضی دراین‌باره به مطالعه و تحقیق پرداخت.

1 - در حیوانات موهای مختلف،کارایی متفاوتی دارند.مثلا سبیل برخی حیوانات بسیار بلند است و نقش اندام حسی را دارد.

2 - تعداد فولیکول‌های مو در یک فرد،بیش از پنج میلیون است که در سراسر بدن پخش هستند و قابل توجه اینکه این تعداد فولیکول مو در زن و مرد و تمامی نژادها یکسان است.تعداد فولیکول‌های مو در واحد سطح بدن انسان بیشتر از سایر پستانداران است ولی علت آنکه کم موتر به نظر می‌رسد،آن است که اغلب موها، زیاد بلند و ضخیم نمی‌شوند.

3 - در هر روز حدود 100 عدد تار مو می‌ریزد و موی دیگری جای آنها در می‌آید بنابراین ریزش مو پس از بلوغ اگر کمتر از صد تار در روز باشد،می‌توان آن را طبیعی محسوب کرد و جای نگرانی نیست.
 
4 - در نژاد مغولی مثل ژاپنی‌ها موی سر زبر و سیخ مانند است.در سیاه پوستان موهای سر فرفری است و در نژاد قفقازی نظیر ما ایرانی‌ها موها انواع مختلفی شامل صاف و فر دارند.

5 - قبل از بلوغ،سرعت رشد موی سر در پسرها بیشتر از دخترهاست اما پس از بلوغ،سرعت رشد موی سر در خانم‌ها بیشتر از آقایان می‌شود.
 
6 - برخلاف باور عمومی،تراشیدن مو باعث افزایش سرعت رشد آن نمی‌شود.

7 - علت اصلی تنوع رنگ در موی انسان‌ها به ساختمان «ملانین» تولید شده بستگی دارد.دو نوع ملانین وجود دارد که یکی مسئول تولید رنگ سیاه و قهوه‌ای (یوملانین) و دیگری مسئول تولید رنگی ما بین زرد و قرمز (فیوملانین) است.
 
8 - معمولا «مژه‌ها» در بین موهای بدن تیره‌تر از بقیه هستند.
 
9 - عامل اصلی در تعیین رنگ موهای یک فرد،ژنتیک است اما عوامل دیگری نیز می‌توانند بر رنگ موها تاثیر بگذارند.
 
10 - بیشترین رنگ مو در جهان،رنگ سیاه است.در میان نژادهای مختلف،نژاد قفقازی بیشترین تنوع رنگ را دارد که بیشتر بستگی به موقعیت جغرافیایی محل زندگی آنها دارد.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی:
آیا روغن های گیاهی برای رشد مو مفیدند؟
اصول و بهداشت مراقبت از مو
شناخت فرآورده های مراقبت از مو
پنج توصيه مهم برای جلوگيری از ريزش مو
مو و روشهای مراقبت از آن