آیا می دانید بسیاری از افراد باورهای نادرستی درباره ی افسردگی دارند؟ این باورها چه هستند؟

 

1 - افسردگی در اثر تربیت غلط والدین ایجاد می‌شود:
این‌طور نیست. بیشتر کارشناسان معتقدند که نوعی استعداد ژنتیکی در برخی افراد وجود دارد که وقتی در کنار دیگر عوامل قرار می‌گیرد،باعث بروز افسردگی می‌شود.به عبارت دیگر، افسردگی یک بیماری چندعلتی است که هم ژنتیک در بروز آن نقش دارد،هم محیط، هم تغییراتی در عملکرد شیمیایی مغز و ...
 
2 - افسردگی در دوران کهولت و پیری،کاملا طبیعی است:
افسرده بودن سالمندان به هیچ عنوان طبیعی نیست و باید برای درمان آن به روان‌پزشک مراجعه کرد. شایع‌ترین علایم افسردگی سالمندان عبارت است از:کاهش علاقه‌مندی در انجام کارها،اختلال خواب، خمودی و بی‌حالی
3 -شوک‌درمانی برای مداوای افسردگی،یک کار منسوخ و دردناک و قرون وسطایی است:
به هیچ وجه!شوک‌درمانی در دنیای مدرن به خیلی‌ از مبتلایان به افسردگی شدید زندگی دوباره ‌بخشیده است.بیماران هنگام شوک‌درمانی معمولا تحت نظر یک کادر بیهوشی هستند و هیچ چیزی را حس نمی‌کنند. 
4 - یکی از راه‌های کمک کردن به بیماران افسرده این است که آنها را به محافل شلوغ و مهمانی‌‌های متعدد ببریم:
نه! خیلی از پدر و مادرها به فرزندشان كه دچار افسردگی شده،از این حرف‌های عجیب و غریب می‌زنند: «بلند شو،دست از این گوشه‌گیری بردار،بیا برویم مسافرت،برو تفریح و . . .» ولی این حرف‌ها فقط به این خاطر است كه آنها افسردگی را با تنبلی اشتباه می‌گیرند.این‌طور نیست كه فرد افسرده نخواهد تفریح كند و به مسافرت برود بلكه اصلا توانایی چنین كاری را ندارد؛ درست مثل ماشینی كه می‌خواهد حركت كند اما سوخت ندارد.اگر شما یك فرد افسرده را به بهترین مسافرت هم ببرید،نه تنها احساس لذت نمی‌كند بلكه با این فكر و خیال كه جلوی لذت دیگران را گرفته،مدام خودش را شكنجه می‌دهد و افسرده‌تر می‌شود.این كارها در فاز حاد بیماری اصلا به صلاح بیمار نیست.اما در فاز بهبودی ـ و یا هنگامی كه بیمار تحت درمان روان‌پزشك قرار گرفته ـ همین حمایت‌ها و حتی واگذار كردن مسؤولیت‌های كوچك به فرد افسرده،بسیار مفید و موثر است.
5 - افسردگی درمان ندارد:
این‌طور نیست.معمولا دو سوم بیمارانی كه به افسردگی شدید مبتلا هستند،به طور موقت خوب می‌شوند اما بعدا افسردگی‌شان عود می‌كند و البته یك سوم از همین جماعت هم برای همیشه كاملا درمان می‌شوند.اما در هر صورت،‌الآن زمانی نیست كه بخواهیم یك بیماری آزاردهنده مثل افسردگی را حتی برای یك مدت كوتاه تحمل كنیم،پس بهتر است که داروهای ضد افسردگی را مصرف کنیم.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:salamat.com
 
مطالب پیشنهادی:
ارتباط افسردگی و عطر!
افسردگی چگونه درمان میشود؟
از کجا بفهمیم افسرده ایم یا نه ؟
چرا افسردگی مردان معمولاً تشخیص داده نمیشود؟
علل شگفت انگیز افسردگی