تخمه آفتابگردان را همه می‌شناسیم. این دانه سرشار از مواد تغذیه‌ای با ارزش است.

 
تاثیر ویتامینE موجود در تخمه آفتابگردان بر بیماری‌های قلبی ــ عروقی اثر درمان كننده‌ای دارد.تخمه آفتابگردان منبعی غنی از ویتامینE ،اولین آنتی اكسیدان حل‌كننده چربی می‌باشد.ویتامینE،در طول بدن حركت می‌كند و رادیكال‌های آزاد موجود در بدن كه به مولكول‌ها و ساختارهایی كه حاوی چربی هستن مانند غشأ سلول‌ها (سلول‌های مغز) و كلسترول آسیب می‌رساند و آن را خنثی می‌نماید. ویتامینE با حمایت از این مولكول‌ها و بافت‌ها،تاثیراتی ضدالتهاب دارد كه در باعث كاهش علائم آسم،رماتیسم استخوانی و آرتروز می‌گردد.(بیماری‌هایی كه رادیكال‌های آزاد و التهابات نقش موثری در آنها دارد) همچنین ویتامینE،باعث كاهش سرطان روده، كاهش علائم گرگرفتگی در زنان یائسه و همچنین كاهش پیشرفت عوارض دیابت می‌گردد.
از دیگر فواید ویتامینE،می‌توان به جلوگیری آن از ابتلا به بیماری‌های قلبی ــ عروقی نام برد.ویتامینE یكی از مهم‌ترین آنتی‌اكسیدان‌هایی می‌باشد كه در ذرات كلسترول پیدا می‌شود و از اكسید شدن كلسترول توسط رادیكال‌های آزاد جلوگیری می‌نمایند.زیرا بعد از این‌كه كلسترول اكسید می‌شود،به دیواره رگ‌های خونی می‌چسبد و این مراحل اولیه تصلب شریان است و باعث گرفتگی رگ،حمله قلبی یا سكته می‌شود.وجود مقدار كمی ‌از ویتامینE در بدن می‌تواند باعث كاهش ریسك گرفتگی شریان‌ها شود.در واقع،مطالعه روی ویتامینE نشان داده است كه كسانی كه از ویتامینE در غذای روزانه استفاده می‌كنند، كمتر دچار مرگ و میر ناشی از سكته قلبی می‌شوند.
فیتواسترول،ماده‌ای است كه در گیاهانی یافت می‌شود كه ساختار شیمیایی بسیار شبیه به كلسترول دارند و وقتی در رژیم غذایی به اندازه كافی باشد به كاهش كلسترول و همچنین كاهش ریسك ابتلا به سرطان كمك می‌نماید.
با منیزیم موجود در تخمه آفتابگردان،اعصاب و رگ‌های خونی را آرامش دهیم.تخمه آفتابگردان منبع خوبی از منیزیم می‌باشد.بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند كه منیزیم به كاهش فشار خون و سردردهای میگرنی و همچنین سكته قلبی كمك می‌كند. منیزیم همچنین برای سلامت استخوان‌ها و به دست آوردن انرژی ضروری است و تقریباً دوسوم منیزیم موجود در بدن در استخوان‌ها یافت می‌شود.در بسیاری از سلول‌های عصبی،منیزیم به عنوان سدی از ورود كلسیم به سلول‌های عصبی عمل می‌كند. اگر در بدن میزان كلسیم كم باشد،كلسیم به راحتی وارد بدن می‌شود و فعالیت سلول‌های عصبی كم می‌شود. كمبود منیزیم در بدن باعث بالا رفتن فشارخون،گرفتگی ماهیچه‌ها (شامل گرفتگی ماهیچه قلب،راه‌های هوایی كه از نشانه‌های آسم است) و سردردهای میگرنی و همچنین خستگی و تنش می‌شود.

*
فقط فراموش نكنید كه تخمه آفتابگردان را خام مصرف كنید.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
نکاتی راجع به ویتامین آ
ویتامین روحیه بخش!؟
ویتامین اضافی در بدن; خوب یا بد؟!!
در دوران بارداری فقط باید ویتامین بخوریم؟!
ویتامین B12 کلید پیری مغز