یک فوق تخصص کلیه گفت: سوزش ادرار، ناراحتی هنگام دفع ادرار است و مسئله شایعی به شمار می رود که عمده ترین علت مراجعه زنان به پزشکان بخصوص در دوران بارداری است.
 
دکتر ایرج نجفی،فوق تخصص بیماری های کلیه و مجاری ادراری و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران سوزش ادرار را به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم و تصریح کرد:سوزش ادرار خارجی به دلیل التهابات ناشی از عفونت واژن ایجاد می شود و این نوع سوزش، همیشگی و با ترشحات زنانگی همراه است و سوزش ادرار در هیچ حالتی طبیعی نیست.
وی ادامه داد:ولی در سوزش ادرار داخلی بیمار هنگام دفع ادرار احساس سوزش می کند که با عفونت های ادراری سیستیک (ورم مثانه) همراه است.دکتر نجفی در خصوص علل سوزش ادرار گفت:عوامل مختلفی مثل دفع سنگ کلیه،ادرار خیلی اسیدی به دلیل مصرف زیاد گوشت و نمک،دفع لخته خون که فرد از راه کلیه خون ریزی میکند و  سابقة رادیوتراپی (برق زدن به مثانه) سوزش ادرار ایجاد می کنند.
وی در ادامه اضافه کرد:واژینیت آتروفیک (التهاب واژن) بخصوص در زنان مسن که واژنشان ترشحات هورمونی ندارد و این نازکی و شکنندگی نقاط واژن باعث سوزش می شود،تبخال ناحیه زنانگی، حساسیت های دارویی یا گیاهی که باعث ایجاد کهیر در ناحیه واژن می شود، بیماریهای جنسی و اضطراب هم از سایر علل ایجاد سوزش ادرار به شمار می روند. 
این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود:راههای پیشگیری از سوزش ادرار مصرف زیاد آب و مایعات،کم کردن مصرف گوشت و نمک و دوری از تماس جنسی مشکوک است.
وی در پایان تاکید کرد:سوزش ادرار در هیچ حالتی طبیعی نیست و افراد باید حداقل سالی یکبار آزمایش ادرار بدهند تا معالجه سریع انجام شود در غیر اینصورت بیماری مزمن می شود و درمانش مشکل می شود.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:isna.ir
 
مطالب پیشنهادی:
علایم عفونت های ادراری در خانم ها
چگونه از روی ادرار متوجه سلامتی خود میشویم؟
ورزشی برای بی اختیاری ادرار
رفع مشکلات مجاری ادراری با گزنه
شب ادراری