آیا شما می دانید خوابی که در طول یک شبانه روز دارید،دارای چند مرحله می باشد؟

 

زندگی شما از رفتارهای مختلفی تشكیل شده است كه یكی از مهم‌ترین آنها خواب است،زیرا خواب باعث می‌شود كه بتوانیم توانایی‌های ادراكی خود مانند حافظه،تفكر و كلام را در حد مطلوبی حفظ كنیم.حتما برایتان اتفاق افتاده است كه پس از یك شب بی‌خوابی دچار كسلی و افت كاركرد مغزی در روز بعد شده باشید.این خود نشان می‌دهد كه خواب چقدر در حفظ و نگهداری فعالیت‌های مغزی در حد مناسب كمك می‌كند.خواب فرآیند پیچیده‌ای است كه مدت‌ها توجه دانشمندان را به خود جلب كرده است و هر روزه نكات جدیدی در مورد آن كشف می‌شود.یكی از راه‌ها برای درك بهتر خواب مرحله‌بندی آن است كه كار مطالعه آن را برای ما آسان‌تر می‌كند.

مرحله اول:
قسمت سبك خواب است كه همان دوره بین خواب و بیداری است.
در این مرحله مغز امواجی تولید می‌كند كه به آن امواج تتا می‌گویند.این امواج دارای دامنه‌ای بلند و كند هستند. این مرحله كوتاه است و فقط 10 5 دقیقه طول می‌كشد.

مرحله دوم:
خواب 20 دقیقه‌ به طول می‌انجامد و امواج مغزی به صورت منظم و سریع تغییر شكل می‌دهند كه به دوك‌های خواب معروفند.همچنین در این مرحله دمای بدن كاهش یافته و ضربان قلب كندتر می‌شوند.

مرحله سوم:
امواج مغزی در طول  خواب عمیق و كند شده و امواج دلتا شروع به پدیدار شدن می‌كنند.این مرحله مرز بین خواب سبك و خواب عمیق است.

 مرحله چهارم:
امواج دلتا تولید می‌شوند.این مرحله 30 دقیقه طول می‌كشد و فرد، خواب عمیقی را تجربه می‌كند.

مرحله پنجم :
خواب كه خواب ( REMحركت سریع چشم‌ها)‌ نامیده می‌شود،مرحله‌ای است كه اغلب خواب دیدن‌ها در طول آن اتفاق می‌افتند.مشخصه این مرحله حركت چشم‌ها،تندتر شدن تنفس و افزایش فعالیت مغز می‌باشد.معمولا پس از 90 دقیقه خوابیدن،وارد مرحله 5 خواب می‌شویم و هرچه در طول شب جلو می‌رویم،یعنی در چرخه‌های بعدی خواب،طول مرحله 5 خواب بیشتر و بیشتر می‌شود تا جایی كه خوابREM می‌تواند به یك ساعت هم برسد.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
خواب نیمروزی؛ چه موقع و چقدر؟
7 اشتباه باور نکردنی درباره خواب!!
دارویی شگفت انگیز برای کم خوابی
واقعابه چند ساعت خواب نیاز داریم؟
ارتباط بین زمان خواب و رویاهای شبانه