تاکنون راجع به این موضوع بسیار شنیده ایم که خانم ها بعد از زایمان افسرده می شوند،به راستی چرا چنین حالتی پیش می آید؟
 
یك متخصص زنان و زایمان گفت:افسردگی پس از زایمان ناشی از تغییرات هورمونی است كه می‌تواند‌ بر حالات‌ روحی‌ روانی‌ فرد تأثیر بگذارد.
ساغر صالح پور افزود: افسردگی پس از زایمان به علت ترشح برخی از هورمون‌ها در طول دوران بارداری و بعد از زایمان است و كاهش برخی از هورمون‌ها مانند استروژن می‌تواند افسردگی پس از زایمان را به وجود آورد.
وی گفت: افسردگی پس از زایمان ناشی از تغییرات هورمونی می‌تواند‌ بر حالات‌ روحی‌ روانی‌ فرد تأثیر بگذارد و مادر باید از نظر روحی و روانی آمادگی كامل را برای پذیرفتن‌ مسؤولیت‌ 24 ساعته‌ مراقبت‌ از یك‌ نوزاد شیرخوار ‌را داشته باشد و بنابراین‌ خستگی‌ و افسردگی‌ در مادران‌ غیرمعمول‌ نیست.
این متخصص زنان اضافه كرد:‌استرس‌های‌ فیزیكی‌ و روانی‌،كمبود خواب‌،تغذیه‌ نامطلوب،فقدان‌ حمایت‌ مادر از سوی‌ همسر،سابقه‌ اختلالات‌ روانی‌ قبلی‌ در مادر و افرادی كه زایمان‌های پرخطر داشته‌اند از عوامل تشدید كننده افسردگی پس از زایمان می‌تواند باشد.
صالح پور افزود:درمان این بیماری شامل كمك به مادر در مراقبت از نوزاد،حمایت‌های روانی فرد،مشاوره و تجویز داروهای ضد افسردگی است كه افسردگی‌ خفیف‌ پس‌ از زایمان‌ با حمایت‌ خانواده‌ و دوستان‌ معمولاً به‌ سرعت‌ برطرف‌ می‌شود.
وی اضافه كرد: اگر افسردگی‌ شدید شود ممكن‌ است‌ مادر دیگر قادر به‌ مراقبت‌ از خود و كودك‌ نباشد و بستری‌ در بیمارستان‌ ممكن‌ است‌ ضرورت‌ یابد.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:farsnews.com
 
مطالب پیشنهادی:
عاملی برای زایمان زودرس
روشی برای زایمان بدون درد؟!
آرامش بیشتر هنگام زایمان!!
خطر بروز افسردگی دوران بارداری در مادران نوجوان بيشتر است
زايمان طبيعی فوايد فراوانی برای مادران دارد