آیا شما هم با خواندن این مطلب دچار شگفتی شده اید؟ پس خواندن این مطلب را به شما توصیه می کنیم زیرا...


شهری بزرگ را در نظر بگیرید.در نگاه اول ممكن است همه چیز به نظر آشفته و بی‌سر و سامان برسد، اما همه چیز در حقیقت به گونه‌ای در جای خود قرار دارد و هر چیزی به جایی كه لازم است وصل شده و تقریبا همیشه هم شهر،عملكرد بی‌وقفه خود را ادامه می‌دهد.اینك نورولوژیست‌ها (عصب‌شناسان) معتقدند مغز ما نیز از بسیاری از جهات شبیه یك شهر عمل می‌كند.
مارك چنگیزی و همكارانش موفق شده‌اند نشانه‌هایی از تشابه این دو سیستم پیچیده به دست آورند. چنگیزی درباره این تشابهات می‌گوید: «گویی دست‌های نامرئی جریان تكامل نقش شهروندانی را ایفا كرده است كه ناخودآگاه شهر خود را شكل می‌دهند،با این تفاوت كه چنین روند تكاملی باعث شكل‌گیری مغز انسان شده است.»
این تشابه در میان ساختارهای مغزی و شهرهای بزرگ مشاهده شده است.
این شبیه‌سازی‌های و تحقیقات نشان می‌دهد شهرها و مغز موجودات هرچه پیشرفته‌تر و بزرگ‌تر می‌شوند ناچار از گذرگاه‌ها و راه‌های مرتبط بیشتری سود می‌برند و هر چه هر كدام بزرگ‌تر می‌شوند برای رسیدن به كارایی موثرتر نیازمند چگالی بیشتری از راه‌ها و امكانات هستند كه به پیچیدگی ظاهری این ساختار كمك می‌كند.
یكی از راه‌هایی كه این گروه تحقیقاتی برای تایید نظرات خود استفاده كرده‌اند بررسی مغز موجودات كوچك‌تر است.موجوداتی كه دارای مغزهای كوچك‌تر و دارای عملكرد ساده‌تر هستند به طور چشمگیری ساختارهای ساده‌تری را نسبت به مغزهایی كه در فرآیند تكامل پیشرفت كرده‌اند، نشان می‌دهند. هرچه عملكردهای مغز پیچیده و حجم مغز به تناسب آن افزایش می‌یابد پیچیدگی‌های مغزی نیز بیشتر می‌شود.
مغز انسان اگر چه تنها ابزار انسان برای ارتباط با جهان و درك جهان به شمار می‌رود اما خود موضوعی ناشناخته به شمار می‌رود.
یكی از طعنه‌آمیزترین بخش‌های كار محققانی كه در زمینه مغز فعالیت می‌كنند این است كه برای شناسایی مغز باید از خود او استفاده كنند.پیچیدگی‌های عصب شناختی و كاركردهای اعجاب‌آور مغز باعث شده است تا هر روز ایده‌ها و نظرات جدید درباره آن مطرح شود.
این بار كه در خیابان‌ها و كوچه‌های پیچ در پیچ شهر راه خود را به كمك حافظه‌تان پیدا می‌كنید بد نیست به خاطر آورید كه مغز شما هم از ساختارهایی بسیار پیچیده‌تر از این آشوب ظاهری شهرها ساخته شده است.
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
واكنش مغز آدمی در برابر دعاها
کارکرد متفاوت مغز افراد چاق و لاغر
7 روش موثر برای افزایش عملکرد مغز
مغز نیز زنگ می زند!!
8 اشتباه خنده دار درباره مغز!!