در این مطلب موضوعاتی را می خوانید که باعث شگفتی شما می شوند!! یکی از این موضوعات...
 
 هر روز در اخبار شاهد پخش خبرهایی مبنی بر ضررهای فراوان نمک و افزایش چاقی در جوامع یا سرطان زا بودن فست فودها هستیم.همین مساله نوعی وسواس در افراد نسبت به سلامتی شان ایجاد کرده که همراه با ایجاد استرس در آنهاست.همین مساله دو پروفسور با نام های استانلی فلدمن و وینسنت مارکس را بر آن داشته تا برای مقابله با تصورات نادرستی که در این زمینه در افراد ایجاد شده است،کتابی را به چاپ برسانند.پروفسور مارکس در این باره می گوید؛ «ما این کار را کردیم چون می خواهیم باورهایی را که در بین مردم شکل گرفته تغییر دهیم.» در اینجا مسائلی را که این دو پروفسور در تحقیقات خود به آن پرداخته اند ذکر می کنیم.

خوردن نمک بد نیست
بسیاری از دانشمندان بر این باورند مصرف زیاد نمک باعث بروز هرگونه بیماری در انسان از بیماری های قلبی گرفته تا سکته و بیماری های کلیوی می شود.اما فلدمن و مارکس معتقدند در میزان خطرات نمک برای سلامتی اغراق شده است.به گفته آنها اکثر مسائلی که در خصوص مضرات نمک ذکر می شود بر پایه تحقیقات پزشکی قدیمی که در مورد تاثیر نمک در بیماران با فشار خون بالا صورت گرفته استوار است که در بسیاری از موارد نمی توان به آن اتکا کرد.تا کنون 11 مطالعه گسترده بین المللی در خصوص تاثیر نمک بر فشار خون صورت گرفته و مشخص شده تاثیر نمک بر بیماران فشار خون اندک و قابل چشم پوشی است.نمک یک ماده غذایی ضروری برای بدن است که بدون آن فرد می میرد.عرق کردن بدون دریافت نمک غیرممکن است.پروفسور مارکس می گوید؛ «به ژاپنی ها نگاه کنید.آنها دو برابر اروپایی ها نمک مصرف می کنند اما زندگی طولانی تری دارند و در عین حال کمتر از مشکلات فشار خون رنج می برند.نمک آن طور که امروزه علیه اش تبلیغ می شود، مضر نیست.»

چاق بودن چندان هم برای ما بد نیست
چندین تحقیق گسترده که از سوی انستیتو ملی سلامت امریکا صورت گرفته نشان داده فرق چندانی در میزان سلامتی افرادی که وزن ایده آلی دارند و آنها که اضافه وزن دارند،وجود ندارد.این در حالی است که با افزایش سن اضافه وزن داشتن فاکتوری مفید برای سلامتی فرد است.

در مورد آنفلوآنزای خوکی مبالغه می شود
سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده در مرحله بعدی همه گیری آنفلوآنزای خوکی 2 تا 7 میلیون نفر جان خود را از دست خواهند داد و تعداد افراد مبتلا به این بیماری به میلیاردها نفر خواهد رسید و این بیماری 800 میلیارد دلار به اقتصاد جهان هزینه تحمیل خواهد کرد.اما با توجه به اظهارات این دو پروفسور خطر مرگ در اثر ابتلا به آنفلوآنزای خوکی آنقدر پایین است که لازم نیست در مورد آن اینقدر نگران بود. پروفسور مارکس می گوید؛ «در حال حاضر مثل سایر زمستان های قبلی شاهد ابتلای عده یی به آنفلوآنزا خواهیم بود. در فصل سرما این مساله کاملاً طبیعی است. البته این بیماری برای افراد مسن و کودکان خطرناک است اما 20 ،30 و 40 ساله ها نباید چندان نگران مردن از این بیماری باشند.»

کربوهیدرات ها دشمن ما نیستند
کربوهیدرات ها از قندهای ساده تشکیل شده اند و از ترکیبات ارگانیکی هستند که به وفور در زمین یافت می شوند.حقیقتاً این ترکیب ساده چطور ممکن است دشمن سلامتی ما باشد. پروفسور مارکس می گوید؛ «انسان بدون دریافت میزان متعادل کربوهیدرات ها نمی تواند زندگی سالم و فعالی داشته باشد. ما از پروتئین ها تنها می توانیم 20 درصد از انرژی مورد نیازمان را تامین کنیم.»

خرید ویتامین ها دور ریختن پول است
یک تحقیق جدید که در آلمان انجام شده نشان داده استفاده از ویتامین های
E و C تاثیر چندانی در نرخ ابتلا به بیماری های قلبی ندارد.به گفته این دو پروفسور افرادی که رژیم غذایی نرمالی دارند، نیازی به دریافت ویتامین اضافه در قالب قرص ندارند و خوردن ویتامین اضافه هیچ تاثیری بر سلامتی فرد نخواهد گذاشت. البته استثناهایی هم وجود دارد برای مثال کسانی که در معرض نور خورشید قرار ندارند، باید حتماً ویتامین D مصرف کنند.این در حالی است که مصرف اضافه ویتامین ها حتی می تواند مضر باشد. برای نمونه ویتامین C اضافه از طریق ادرار از بدن دفع می شود.

دلیلی برای ترس از کلسترول وجود ندارد
در سال 1989 سازمان بهداشت جهانی در یک مطالعه گسترده دلایل ابتلا به بیماری های قلبی را دریافت.در این تحقیق مشخص شد نرخ مرگ و میر در فنلاند نسبت به فرانسه پنج برابر است این در حالی بود که میزان مصرف کلسترول در دو کشور در یک سطح قرار داشت. در عین حال از دهه 60 میلادی میزان بیماری های قلبی در نیوزیلند، استرالیا، امریکا و کانادا کم شده ولی میزان مصرف چربی در این کشورها در حد 40 درصد باقی مانده است.
پس چرا همه مصرف کلسترول را یکی از راه های ابتلا به بیماری قلبی می دانند؟ این دو پروفسور بر این باورند این داستان از سوی کارخانجات داروسازی شکل گرفته. آنها می گویند؛ «تاکنون تلاش های فراوانی در مورد تاثیر کلسترول روی سلامتی افراد صورت گرفته که اکثر آنها بی نتیجه بوده است.»
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:etemad.ir
 
مطالب پیشنهادی:
 پنج باور نادرست درباره استرس
3 باور اشتباه راجع به ضدآفتاب
7 اشتباه باور نکردنی درباره خواب!!
3 راز باور نکردنی برای افزایش هوش؟؟
8 اشتباه خنده دار درباره مغز!!