وقتی خانم های باردار هستند و تنها چند هفته از حاملگی آنها نمی گذرد ناگهان دچار خونریزی شده اند و بعد از مراجعه به اورژانس پزشک اجبارا به حاملگی آنها خاتمه می دهد زیرا هم جان خودشان به خطر می افتد و هم جان جنین شان.
 در واقع این کار برای سلامت مادر ضروری است و اگر هرچه سریع تر به مادر رسیدگی نشود ممکن است عواقب بدی در انتظار او باشد.از جمله این موارد اورژانس می‌توان به حاملگی خارج رحمی،جدا شدن زوردس جفت و فشار خون حاملگی اشاره کرد.
1- جدا شدن جفتگاهی در اثر جدا شدن جفت،خون‌ریزی اتفاق می‌افتد.در این صورت خون از غشای اطراف جنین یعنی از پرده آمینوتیک گذشته و به خارج بدن راه پیدا می‌کند.دلیل جدا شدن جفت نامعلوم است.اما در زنانی که تعداد زایمان زیادی دارند،بیشتر است.

2- فشار خون حاملگیفشارخون حاملگی یکی دیگر از خطراتی است که در صورتی که به آن توجه نشود و جهت درمان اقدام نشود،برای مادر و جنین عوارض زیادی ایجاد می‌کند.گاهی علاوه بر فشار خون،وزن بدن ناگهان افزایش یافته و دست‌ها و صورت هم ورم می‌کند.این حالت یکی از اورژانس‌های بارداری است و باید فورا درمان شود.در صورتی که به همراه فشارخون،تاری دید، سردرد شدید،گیجی و درد در قسمت بالا و راست شکم وجود داشت باید فورا به بیمارستان یا پزشک خود مراجعه کنید.اگر این حالت فورا درمان نشود ممکن است مادر تشنج کند که این حالت سلامت او و جنینش را تهدید می‌کند.

3- آنچه خطر را تشدید می‌کند در صورت وجود هر یک از موارد زیر،احتمال بروز فشارخون حاملگی بیشتر می‌شود.به همین دلیل خانم‌هایی که این شرایط را دارند باید بیشتر مراقب خود باشند:
* برای اولین بار حامله شده باشند.

*  به بیماری کلیوی یا بیماری لوپوس که نوعی بیماری سیستم ایمنی بدن است،مبتلا باشند.

* سابقه خانوادگی مثبت فشارخون داشته باشند.· قبل از بارداری به فشارخون مبتلا باشند.· دو قلو یا چند قلو باردار باشند.

* سن آنها کمتر از 20 یا بیشتر از 35 سال باشد.

* چاق باشند یا دچار اضافه وزن باشند.

* سابقه فشارخون قبل از هفته سی و دوم حاملگی داشته باشند.

* تغذیه نامطلوب و دیابت هم احتمال فشارخون بارداری را افزایش می‌دهند.خوب است بدانید که فشارخون حاملگی معمولا پس از هفته بیستم بارداری و اکثرا پس از هفته سی‌ام بارداری ایجاد می‌شود.

4- برای درمان چه کنیم؟درمان این بیماری به شدت بیماری و سن بارداری بستگی دارد.خانمی که دچار فشارخون بالا است و بارداری او در کمتر از هشت ماه است،باید در بیمارستان بستری شود و به دقت تحت بررسی باشد تا حاملگی او به انتها برسد و کاملا کنترل شود تا خطری جنین و سلامت مادر را تهدید نکند.در بیمارستان فشار خون او چند بار در روز و وزن او هم روزی یک یا دو بار کنترل و اندازه‌گیری می‌شود.بررسی‌های آزمایشگاهی مثل اندازه‌گیری سلول‌های خونی،پروتئین‌ ادرار و اندازه‌گیری پروتئین در ادرار 24 ساعته هم از دیگر کارهایی است که پزشک دستور انجام آن را می‌دهد. سلامت جنین نیز با سونوگرافی کنترل می‌شود.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:salamatiran.ir
 
مطالب پیشنهادی:
نکاتی برای بارداری بالای 30سالگی
در یک بارداری،چند بار به سونوگرافی برویم؟
قرصهای ضد بارداری،زنان را بد اخلاق می کند؟!
وضعیتهای خوابیدن در دوران بارداری
 تغذیه مادران در زمان بارداری