تحقیقات نشان می دهد:کسانی که پوست تیره‌تری دارند به دلیل وجود ماده‌های به نام «پیگمانتاسیون ملانین» در رنگ پوستشان بیشتر به کمبود این ویتامین دچار می شوند.
 

کسانی که رنگ پوستشان تیره می باشد، یا به اصطلاح سیاه پوست هستند، بیشتر به کمبود ویتامین D مبتلا می‌گردند.
دکتر محمد علی نیلفروش زاده،ضمن بیان این مطلب،گفت:تغییرات رنگ پوست در افراد به دو صورت رنگ پوست ذاتی که از میزانی پیگمانتاسیون ملانین تعیین شده به صورت ژنتیکی است و رنگ پوست اکتسابی که در نتیجه تماس با نور آفتاب و عوامل محیطی ایجاد می‌شود، است.
وی با اشاره به اینکه عمل اصلی ملانین در انسان حفاظت از لایه‌های زیرین پوست علیه نور خورشید و جذب سلول‌های آسیب دیده و تخریب شده است،افزود: تشخیص نقصان رنگدانه در پوست کسانی که پوست بدنشان روشن است تا حدودی مشکل است،اما تشخیص پیگمانتاسیون هر قدر هم پوست تیره باشد قابل شناسایی خواهد بود و البته پررنگی یا سیاه بودن پوست ممکن است در مواردی مفید نباشد از جمله اینکه سیاهپوستان 30 درصد بیشتر از سفیدپوستان از آفتاب گرما دریافت کرده و این گرما با تعریق بیشتر خنثی می شود این در حالی است که در آب و هوای سرد،روشن پوستان گرمای کمتری از طریق تابش از دست می دهند.
همچنین از عیوب دیگر پیگمانتاسیون یا پررنگی پوست ممانعت از ساخته شدن ویتامین D در بدن است به طوری که در نواحی فقیر نشین، اطفال سیاه پوست بیشتر از سفید پوستان مستعد به کمبود ویتامین D هستند.

شایان ذکر است: این واقعیت وجود دارد که سیاه پوستان مقاومت بیشتری نسبت به مالاریا ، بیماری های انگلی و بیماری های عفونی دارند.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:isna.ir
 
مطالب پیشنهادی:
برای پوست خود صابون مناسب بخريد
 چه عواملی باعث چروک پوست می شود؟
خوراکی برای شادابی پوست
میوه ای مفید برای پوست
غذاهای خوب برای پوست های بد!