اگر نگران دندان های خود هستید که پوسیده نشوند باید شیوه ی صحیح مسواک زدن را بدانید،آیا بهترین روش را می شناسید؟

 

شاید نمی دانستید که تا کنون نزدیک به ۱۰ روش علمی برای مسواک زدن گزارش شده است. (مثلا روش های Roll, Stillman, Modified Stillman, Charter, Modified Charter, Bass, Modified Bass, Scrub و …) که هر کدام روش خاص خود را داراست و توسط دندانپزشکان بنام، در زمان های مختلف معرفی شده اند.
اما تا کنون نتیجه هیچ مطالعه ای برتری یکی از این روش ها را نسبت به روش های دیگر نشان نداده است.اما چیزی که اثبات شده است این است که دقت و حوصله در مسواک زدن،به طور کامل مسواک زدن و وقت کافی برای این کار اختصاص دادن،مهمتر از روش انجام دادن آن می باشد.ضمنا درست مسواک زدن و مهارت در به کار بردن مسواک از تعداد دفعات مسواک زدن مهمتر است.
در کل می توان گفت که بهترین روش مسواک زدن،شیوه ای است که برای فرد راحت تر بوده و موثر باشد،به گونه ای که پس از مسواک زدن،دندان ها عاری از هر گونه پلاک دندانی باشند.
مسواک زدن با حرکات افقی و با دامنه حرکت زیاد،در اثر سایش مکانیکی حفراتی را بر روی سطح دندان ها ایجاد کرده و باعث حساسیت دندان ها شده و همچنین سبب عقب نشینی و تحلیل لثه نیز خواهد شد.

در ادامه به معرفی روش Bass می پردازم که مقبولیت بیشتری در بین دندانپزشکان دنیا دارد:
۱) مسواک را در حالتی نگه می داریم که موهای آن زاویه ای ۴۵ درجه نسبت به دندان ها داشته باشند، تا شیار لثه ای به خوبی تمییز شود.
 
۲) مسواک را به صورت حرکات لرزشی،به عقب و جلو حرکت دهید.توجه داشته باشید که دامنه این حرکات نباید بیشتر از عرض یک دندان باشد.در هر قسمت مسواک را ۲۰ بار حرکت دهید.
با این روش شما در هر قسمت ۳-۴ دندان را به خوبی تمییز می کنید و سپس به سراغ قسمت بعدی دندان ها بروید.به این ترتیب سطح خارجی دندان های بالا و پایین را تمییز کنید.

۳) برای سطح داخلی دندان های هر دو فک نیز همانند سطح خارجی عمل کنید.مسواک را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به دندان ها قرار دهید و هر ۳-۴ دندان کنار هم را ۲۰ بار با حرکات لرزشی عقب و جلو تمییز کنید.
 
۴) سطح جونده دندان های بالا و پایین را نیز با حرکات لرزشی عقب و جلو تمییز کنید و پس از تمییز کردن هر ۳-۴ دندان به سراغ قسمت بعدی دندان ها بروید.
 
۵) معمولا در سطح داخلی دندان های قدامی بالا و پایین نمی توان مسواک را به راحتی قرار داد و دندان ها را به خوبی تمییز نمود،مخصوصا در افرادی که دارای قوس های فکی باریک هستند. برای تمییز کردن این نواحی باید مسواک را به صورت عمودی قرار داد و با حرکات لرزشی بالا و پایین این نواحی را تمییز کرد.
 
۶) سطح زبانتان را نیز مسواک بزنید.این کار به خصوص در از بین بردن بوی بد دهان بسیار موثر است.

* و در پایان به این نکته مهم توجه داشته باشید که یک مسواک زدن کامل ۴ دقیقه باید طول بکشد. یعنی دقیقا ۲۴۰ ثانیه !

* نکته دیگر اینکه شما در هر ۲۴ ساعت حداقل ۱ بار باید به طور کامل دندان هایتان را مسواک بزنید.

باید توجه داشته باشید که حتی با یک مسواک زدن خوب و کامل، ۴۰% از سطوح دندان ها پاک نمی شوند، این سطوح در واقع سطوح بین دندان ها هستند که در کنار هم قرار گرفته اند و مکان خوبی برای تجمع مواد غذایی و میکروب های عامل پوسیدگی دندان هستند.این سطوح فقط توسط نخ دندان (Dental Floss) تمییز می شوند.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:hamshahrionline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
چگونه دندان های شفاف و براقی داشته باشیم؟
معیارهای انتخاب مسواک
سن مناسب مسواک زدن در کودکان
مسواک مناسب دارای چه شرایطی است؟
سطح زبان را نیز مسواک بزنید!!