این یکی از شایع ترین سوالاتی است که در مطب دندانپزشکی از دندانپزشکان پرسیده می شود.

 

بسیاری از مردم در مسواک زدن فقط به پاک کردن خرده های غذایی فکر می کنند،غافل از اینکه خرده های باقیمانده غذا با حرکات لب و زبان و گونه و جریان بزاق تا حد زیادی شسته می شوند.
نکته مهمی که وجود دارد این است که در مسواک زدن باید هدف اصلی برداشتن کامل پلاک میکروبی باشد که این هدف فقط با مسواک زدن صحیح و کامل و نخ دندان کشیدن بین تمامی دندان ها فراهم می شود.
به نظر می رسد که سلامت لثه و دندان ها با یک بار تمییز کردن کامل و اصولی دندان ها در طول شبانه روز حفظ می شود.به عبارتی یک بار مسواک زدن دندان ها در طول شبانه روز چنانچه با تمام ابزار لازم شامل مسواک،خمیر دندان و نخ دندان و با دقت انجام شود،به نظر می رسد که کافی باشد.اگر حذف کامل پلاک میکروبی در یک بار مسواک زدن انجام نشود،مسواک زدن برای بار دوم کمک کننده خواهد بود.
بسیاری از مردم مسواک زدن را به ساعات پایانی شب موکول می کنند که خسته و خواب آلود هستند و در نتیجه در اثر کم حوصلگی،برداشت پلاک به خوبی انجام نمی شود.توصیه می شود که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را در ساعاتی از شبانه روز انجام دهید که سرحال تر و شاداب تر هستید.
پس به جای اینکه فقط به دفعات مسواک زدن توجه کنیم،باید بیشتر به روی کارایی برداشت کامل پلاک،حداقل یک بار در روز توجه کنیم ولی انجام ناقص برداشت پلاک را می توان با ۲ بار مسواک زدن در روز جبران کرد.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:pezeshk.us
 
مطالب پیشنهادی:
معیارهای انتخاب مسواک
سن مناسب مسواک زدن در کودکان
آشنایی با خواص درخت مسواک
سطح زبان را نیز مسواک بزنید!!
مسواک مناسب دارای چه شرایطی است؟