آیا می دانید زمان مناسب برای ختنه کردن نوزادان پسر چه زمانی می باشد؟
 

یک متخصص کودکان و نوزادان با توصیه به انجام عمل ختنه تا قبل از دو سالگی گفت:این عمل باید توسط پزشک متخصص یا عمومی در مکانی مجهز به داروها و لوازم مخصوص انجام شود.
دکتر سید رضا رئیس کرمی،عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره ختنه در دوران نوزادی، اظهار كرد:ختنه بهتر است در ماههای اول انجام شود زیرا نوزادان پسر در ماههای اول بعد از تولد درمعرض عفونت‌های ادراری و سایر عفونت‌ها قرار دارند و ختنه کردن نوزادان باعث کاهش این عفونت‌ها می‌شود.
وی در ادامه افزود: به علاوه ترمیم در دوران نوزادی بیمار بسیار سریعتر صورت می گیرد و مراقبت از نوزاد هم برای مادر آسانتر می‌شود، به همین دلیل بهتر است ختنه حداکثر تا سن دو سالگی انجام شود در این صورت احتیاج به بیهوشی عمومی کودک نیست و ختنه با بی حسی موضعی انجام می شود.
دکتر رییس کرمی ادامه داد:ختنه هم ازنظر شرعی برای پسران واجب است و هم ازنظر علمی ثابت شده است که ختنه باعث کاهش عفونت‌ها می‌شود و عدم ختنه منجر به افزایش بروز سرطان در مردان می شود.همچنین احتمال ابتلا به بیماری ایدز ازطریق مقاربتی را کاهش می دهد.

وی درخصوص عوارض عمل ختنه گفت:عارضه مهم خونریزی شدیدی است که به ندرت اتفاق می افتد، و یا التهاب تنگی سوراخ ادراری و حساسیت به داروی بی حس کننده که با مراقبت های ویژه مادران بهبود می یابد.
این متخصص کودکان و نوزادان افزود: یک جراح ماهر یا متخصص ارولوژی و یا حداقل پزشک عمومی باید عمل ختنه را در یک محل مناسب انجام دهد که ازنظر طبی باید با دقت کامل صورت گیرد، لوازم موردنظر برای انجام عمل ختنه فراهم باشد، دسترسی کامل به داروها و تجهیزات پزشکی مورد نظر را داشته باشد و بهتر است در یک شرایط مناسب انجام شود.
دکتر رئیس کرمی افزود: ختنه هم نوعی عمل جراحی است پس بهتر است در شرایط اتاق عمل به روشهای سبک و کوچک انجام شود تا کمتر تاثیر روانی بر روی کودک داشته باشد.
وی در پایان به والدین توصیه کرد: ازنظر روانی کودک را از ختنه کردن نترسانید زیرا پیش زمینه ترس او از پزشک در آینده می شود که متاسفانه اغلب والدین این کار را می کنند.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:isna.ir
 
مطالب پیشنهادی:
 عفونت گوش در کودکان
کنترل عفونتهای مسری در کودکان
اثر عصاره سیر بر درمان عفونت
راهی برای کاهش گسترش عفونت
ادرار دردناک همراه با سوزش