بسیاری از بیماریها،اولین نشانه ها و علائم خود را بر روی ناخن های نشان می دهند مانند بیماری...

 

چه بیماری‌هایی شكل و ظاهر ناخن‌ها را تغییر می‌دهند؟
وضعیت‌هایی چون سرطان ریه،فیبروز ریه و فیبروز كیستیك می‌توانند باعث قاشقی‌ شكل شدن ناخن‌ها شوند.در این حالت ناخن كمی از بستر خود بلند می‌شود و شكل مدور به خود می‌گیرد.

* افرادی كه به بیماری پسوریازیس مبتلا هستند،دچار فرورفتگی و ضخیم‌شدگی ناخن‌ها می‌شوند.این افراد شانس بیشتری برای ابتلا به آرتریت پزوریاتیك دارند.

*
عفونت دریچه قلب وضعیت جدی است كه تشخیص آن بسیار دشوار است.ظاهر شدن خطوط قرمز رنگ در زیر ناخن‌ها می‌تواند نشان دهنده آندوكاردیت باشد.
* رنگ‌ پریده بودن بستر ناخن‌ها نشان دهنده كم‌خونی است.

* بعضی وقت‌ها با مشاهده شیارهای عرضی یا كنگره‌دار شدن ناخن‌ها می‌توان گفت كه شخص از چند ماه قبل بیمار بوده است.هر چه خطوط به ریشه ناخن نزدیك‌تر باشد،بیماری در زمان نزدیك‌تری نسبت به حال اتفاق افتاده است (مثلا 1 تا 2 ماه)‌ و اگر شیار به نوك ناخن نزدیك‌تر باشد، فرد در 5 یا 6 ماه قبل بیمار بوده است.

* البته باید دانست كه ظاهر ناخن‌ها راه مناسبی برای تشخیص بیماری نیست،زیرا مواردی كه گفته شد فقط در بعضی از افراد دیده می‌شود.همچنین برای تشخیص بیماری‌ها،راه‌های خیلی بهتری وجود دارد.

روش‌های اصولی و درست حفظ سلامت ناخن‌ها كدامند؟
ناخن از اجزای مهم بدن است و از آنجایی كه از نظر زیبایی نیز مورد توجه است،باید در حفظ سلامت آن بكوشیم.بنابراین سعی كنید همواره آنها را تمیز نگه دارید و به موقع آنها را كوتاه كنید.

* در صورتی كه شغل شما طوری است كه امكان آسیب رسیدن به ناخن‌ها حین كار وجود دارد، از دستكش استفاده كنید.

* از لاك‌پاك‌كن،بیش از دو بار در ماه استفاده نكنید،زیرا باعث خشكی ناخن شده و آنها را شكننده می‌كند.

* در صورتی كه می‌خواهید ناخن‌های خود را آرایش كنید،به آرایشگاهی مراجعه كنید كه از وسایل استریل استفاده می‌كند،یا در صورت امكان وسایل شخصی خود را همراهتان ببرید.

* شكننده شدن در اثر خشك شدن ناخن،به علت زندگی در محیط خشك یا استفاده مكرر از لاك ‌پاك‌كن است و كمتر به علت پروتئین ناكافی غذا یا كمبود دیگر مواد مغذی اتفاق می‌افتد (یك بدفهمی دیگر!). در این مواقع استفاده از مرطوب‌كننده‌ها موثر است.
بدفهمی‌ها و همچنین روش‌های مختلف مراقبت از ناخن كه موجب صرف وقت و هزینه اضافی می‌شوند، بسیارند. باید بدانید كه شما نمی‌توانید تغییر زیادی در ظاهر ناخن‌های خود ایجاد كنید.
اگر نگران هستید كه ظاهر ناخن‌های شما مربوط به بیماری خاصی است، حتما با پزشك مشورت كنید و هیچ وقت ناخن‌های خود را نجوید!
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:tebyan.net
 
مطالب پیشنهادی:
چگونه ناخنهايتان را سالم و محكم نگه داريد
چرا ناخنهای دست ترک میخورند؟
ناخنهایتان را رنگینکمانی نکنید
سلامت ناخنها
زير ناخنها چه میگذرد؟!