عوارض مخرب اعتیاد به گل از خوش گذرانی تا پشیمانی
 یکی از جدیدترین مواد مخدر موجود در بازار گل،علف یا ماری جوانا است که آثار بسیار مخربی برای بدن دارد

 پیامد های اعتیاد به گل (علف یا ماری‌جوآنا)

«یه بار توی پارک نشستم و در حال کشیدن سیگار بودم که دیدم یکی اومد کنارم گفت: «می‌خوای یه چیزی بدم حال کنی؟ این سیگار چیه می کشی؟ واسه بچه سوسولاس! وقتتو چرا با دود کردن این آشغال تلف می‌کنی؟

حداقل داری اینقدر به خودت زحمت میدی و ریه‌هاتو داغون می‌کنی، یه حالی به خودت هم بده! یه چیزی دارم که فلک‌الافلاک رو بهم پیوند میده، یه بار امتحانش کن. دفعه اول ازت پول نمی‌گیرم، ولی می‌دونم دفعه بعد تو هستی که میای سراغم.» ازش گرفتم و رفتم، هنور مادر خونه نیومده بود، دود کردم و کشیدم.

نزدیک ۴ ماه از اولین کشیدنم می‌گذره، به گُل اعتیاد پیدا کردم، مادرم در به در به دنبال راهی هست که ترکم بده. افسرده شدم، حتی اگر میدون آزدی ولم کنن، نمی‌دونم چجوری باید برم خونه، آدرس، شماره تماس و اسامی یادم نیست، از دنیا پَرتم. یه بار مادرم تو اینترنت دنبال مشاوره آنلاین می‌گشت، عوارض استعمال گل رو که برام تعریف کرد، باورم نمی‌شد که دارم چه بلایی سر خودم میارم.


عوارض ناشی از مصرف گل از زبان مشاور اعتیاد

پتانسیل بالای ماده اعتیاد‌آور «گُل» در ایجاد تاثیرات منفی در روح و جسم فرد انکارناپذیر است. عوارض اعتیاد به گُل در مغز ممکن است اثرات کوتاه‌مدت و بلند‌مدت بسیار عمیقی در فرد داشته باشد. ماده شیمیایی THC به‌عنوان روانگردان اصلی در گُل (علف یا ماری‌جوآنا) محسوب می‌شود که مسئول اثرات مضر، حالات سرخوشی و وابستگی است.  THCبه سرعت از ریه‌ها به جریان خون منتقل می‌شود، سپس خون این ماده شیمیایی را به مغز و سایر اعضای بدن می‌فرستد.

وقتی که فرد غذا می‌خورد یا چیزی می‌نوشد، بدن THC را به آرامی جذب می‌کند. در این حالت، فرد استعمال کننده پس از ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت حالت سرخوشی را احساس خواهد کرد. THC بر روی گیرنده‌های سلولی خاص مغز عمل می‌کند و بخش‌هایی از مغز را که بیشترین تعداد این گیرنده‌ها را شامل می‌شود، غیرفعال می‌کند.

به‌موجب‌ همین، عوارض دیگری نیز در پی خواهد داشت:

  • تغییر در حواس (برای مثال، دیدن رنگ‌ها به شکل روشن‌تر)
  • تغییر در خلق و خوی
  • اختلال در حرکت بدن
  • مشکل با تفکر و حل مسئله
  • توهُم (در هنگام مصرف در دوزهای بالا)
  • تصورات (در هنگام مصرف در دوزهای بالا)
  • روانپریشی (هنگام مصرف در دوزهای بالا)

از لحاظ اثرات کاربردی گُل در مغز، بر طبق تحقیقاتی که بر روی موش‌ها انجام شد، می‌تواند منجر به وضعیت پیش فعالیِ طولانی مدت مسیرهای دوپامین مغز شود. سایر تحقیقات نیز نشان داده است که قرار گرفتن در کنار افرادی که به‌طور مکرر گُل مصرف می‌کنند، می‌تواند حساسیت به خواص اعتیادآور هروئین را در آنها افزایش دهد. بنابراین، عوارض اعتیاد به گُل برحسب ماهیتش منجر به تخریب سلامت روحی و جسمی در فرد می‌شود و او را در وادی توهُم در زمان مصرف و پیامدهای دیگرش بعد از استعمال می‌اندازد.»

برای درک بهتر اینکه عوارض اعتیاد به گُل چه اثرات منفی بر فرد می‌گذارد، نیاز به آموزش و راهنمایی از سوی متخصصین و روانشناس را می‌طلبد.


بیشتر بدانید : ماری جوانا چیست و چه تاثیراتی بر بدن دارد؟

بیشتر بدانید : تجربیات واقعی از مصرف مخدر 'گل' را حتما بخوانید

بیشتر بدانید : این ماده ساختار مغز را تغییر می دهد


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:rooziato.com