این عادت را تمام ایرانیان بخصوص خانم های ایرانیان در طول سالیان عمرشان دارند،آیا این عادت را می شناسید؟
 
یک متخصص بیماریهای استخوان و مفاصل گفت: مشکلات هورمونی ناشی از افزایش سن و نوع پوشش بانوان بخصوص لباس های تیره از دلایل عمده شیوع پوکی استخوان در بانوان است.
دکتر سیروس رضایی اظهار داشت: رنگ تیره لباس از عوامل عمده ابتلا به پوکی استخوان و مشکلات شایع در این حوزه است، زیرا لباسهای تیره مانع از قرارگرفتن نور آفتاب بر پوست بانوان می گردد و بر این اساس تولید ویتامین D3 را با مشکل مواجه می کند.
وی مشکلات هورمونی را از عمده‌ترین عوامل اختصاصی شیوع بیماری‌های استخوان در بانوان برشمرد و گفت: با افزایش سن،ساز و کارهای هورمونی بانوان،تولید استخوان و جذب کلسیم را مختل می کند زیرا هورمون‌های جنسی ترمیم کننده ارگان‌ها در بانوان در دوران یائسگی از بین می رود و نتیجه آن پوکی و نرمی استخوانهاست.
وی سوء تغذیه و عدم تمایل به ورزش را از دیگر عوامل عمده تشدید بیماریهای استخوان و مفاصل برشمرد و گفت:شکستگی لگن یکی از شایع ترین مشکلاتی است که بانوان بالای 45 سال به آن مبتلا می شوند که دلیل آن هم پوکی استخوان ناشی از عوامل یاد شده است که این عامل همچنین بیشترین نقش را در شکستگی مهره های کمر و مچ دست در بانوان دارد.
دکتر رضایی با اشاره به اینکه نقش هورمون‌های جنسی در کاهش تراکم استخوانی نقشی فیزیولوژیک است که درمانی برای آن وجود ندارد، گفت: تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که شیوه تغذیه را در بانوان تغییر دهیم، آنان را بیشتر در معرض نور آفتاب قرار دهیم، داروهای تولید کننده استخوان به آنها تجویز کنیم و بانوان را تشویق کنیم که قبل از رسیدن به سن یائسگی فعالیت ورزش خود را همچنان پیگیری کنند.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:isna.ir
 
مطالب پیشنهادی:
چه کسانی پوکی استخوان دارند؟
آيا قهوه یکی از عوامل پوکی استخوان است؟
سبزیجات استخوان ساز
هشت توصیه برای جلوگيری از پوكی استخوان
ورزشهای مؤثر در جلوگیری از پوکی استخوان