70درصد بدن ما از آب تشکیل شده است. اگر این میزان کاهش پیدا کند حتی به اندازه اندک دچار کم‌آبی می‌شویم. این کم‌آبی سبب اختلال عملکرد دستگاه گوارش و عدم‌تعادل مواد شیمیایی بدن می‌شود.اما با چه هشدارهایی؟

 

برای پیشگیری از این عارضه به این علائم توجه داشته باشید:
 * اگر تشنه‌اید آب بخورید
اگر احساس تشنگی کردید یعنی بدن‌تان کم‌آب شده است.کم‌آبی خفیف به راحتی با جایگزین کردن مایعات درمان می‌شود. برای رفع تشنگی آب بهترین انتخاب است.

 * اگر احساس بی‌حالی می‌کنید هم آب بخورید
اگر روزانه در حدود 5/2 لیتر آب از طریق فرآیندهای مثل تعریق از دست می‌دهیم اما باید در تابستان بیشتر آب بخوریم.

*پوست و لب‌های خشک :
خوردن مایعات باعث می‌شود پوست خشک شما به وضعیت طبیعی بر‌گردد سایر مایعات مثل چای هم باید برای پیشگیری از کم بیشتر مفید است.محققان توصیه می‌کنند از مصرف الکل و قهوه برای جلوگیری از کم‌آبی خودداری کنید.

* احساس سبکی سر:
نوشیدن مایعات کافی از ایجاد سردرد و احساس سبکی سر پیشگیری می‌کند ما دو سوم از مایعات دریافتی را از راه نوشیدن تامین می‌کنیم.سایر نیازهای بدن به مایعات از طریق میوه و سبزی، ماهی و مرغ و غذاها تامین می‌شود.
 
 * ادرار تیره و کاهش ادرار :
کاهش میزان ادرار یکی از علایم کم‌آبی است که بسیار مهم است و باید به آن توجه کرد.همچنین لازم است میزان قند و نمک خون از دست رفته‌تان را هم جبران کنید.مصرف آب میوه و خوردن مایعات وعده‌های اندک نمکی الکترولیت‌های بدن را تامین می‌کند.

* احساس خالی بودن معده :
این احساس نشان دهنده کم‌آبی بدن است بنابراین سعی کنید روزانه 6 تا 8 لیوان آب در روز مصرف کنید تا آب بدن‌ تامین شود. همچنین وقتی دمای بدن‌تان افزایش پیدا کرد بیشتر آب بخورید.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی:
7 اثر شگفت انگیز آب
راز شگفت انگیز آب حیات
آب بخورید تا لاغر شوید!؟
ورزش کنيد ،اما مراقب از دست دادن آب بدنتان باشيد
ورزشكاران ونقش آب