آیا در قالیشویی هم ویروس کرونا به فرش ها منتقل می شود؟
 ویروس کرونا یکی از ویروس هایی است که انتقال آن به راحتی اتفاق می افتد، بنابراین توصیه می شود در خانه تکانی خود نکاتی را رعایت کنید و یا امسال خانه تکانی نکنید، در ادامه پزشکی در این باره صحبت می کند

احتمال انتقال ویروس کرونا در قالیشویی به فرش ها

مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به سوالی درباره احتمال انتقال ویروس کرونا در مراکز قالیشویی، گفت: در این دوره زمانی انجام کار‌هایی مانند سپردن قالی برای شستشو جایز نیست، به این دلیل که احتمال انتشار ویروس در مرحله‌های مختلف مانند انتقال فرش با ماشین و یا حتی تکاندن فرش می‌تواند باعث انتشار ویروس کرونا شود.

بیشتر بدانید : آیا ویروس کرونا در فریزر از بین می رود؟+ پاسخ به چند سوال مهم کرونایی

از تمام خانواده‌ها تقاضامندیم چنین کار‌هایی که مربوط به بیرون از منزل و باعث جابجا شدن وسایل داخل خانه می‌شوند، به زمان دیگری موکول و از ورود وسایل جدید و خارج از منزل به داخل، خودداری کنند.

در این روز‌های اپیدمی کرونا و نزدیک شدن به پایان سال، بازار خانه تکانی و خرید وسایل جدید و شستشوی وسایل مانند فرش، رونق گرفته است.

اما نکته مهم این است که برای تحقق شعار کرونا را شکست می‌دهیم؛ ضمن رعایت بهداشت فردی، احترام به حقوق شهروندی و رعایت بهداشت عمومی بسیار مهم و توصیه فراوان شده است.

از مهمترین توصیه‌های رعایت بهداشت عمومی در زمینه خانه تکانی، می‌توان به عدم استفاده از وسایل عمومی و تعویض نکردن وسایل خانه اشاره کرد؛ به عنوان مثال تحویل دادن فرش به مراکز قالیشویی، حمل و نقل آن با وسایل عمومی، تجمع فرش‌های مختلف در یک مرکز قالیشویی و خرید وسایل نو برای ورود به منزل می‌توانند چرخه انتشار ویروس کرونا را افزایش دهند.

با انجام این کار‌ها فقط حضور خود و دیگران را در جامعه افزایش داده ایم و در صورتی که یکی از این وسایل مانند ماشین حمل و نقل، فرش‌های تحویل داده شده به مرکز قالیشویی آلوده به ویروس باشند، متاسفانه یک چرخه آلودگی بزرگی بوجود می‌آید که سرعت انتشار ویروس را افزایش می‌دهد، بنابراین ضمن رعایت بهداشت فردی، احترام به حقوق دیگران و رعایت بهداشت عمومی بسیار مهم و توصیه شده است.

علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت مقابله با کرونا نیز با تاکید بر اینکه کرونا یک سرماخوردگی ساده نیست و می‌تواند افراد زیادی را به کام مرگ بکشاند، گفته است: متاسفانه همچنان برخی از مردم و مسئولین موضوع کرونا را ساده گرفته‌اند، این سهل انگاری بسیار هولناک است که می‌تواند سبب تلف شدن عده‌ای شود.


بیشتر بدانید : ویروس کرونا چطور به بدن حمله می کند که باعث مرگ می شود؟

بیشتر بدانید : راهکارهای سازمان بهداشت جهانی در پیشگیری از کرونا ویروس

بیشتر بدانید : کرونا ویروس چه تاثیری بر بخشهای دیگر بدن می گذارد؟ از معده تا قلب

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: yjc.ir