یك متخصص تغذیه گفت: مصرف این دانه ی روغنی به دلیل داشتن پتاسیم،‌ منیزیم، امگا3 و امگا6 باعث كاهش فشارخون و كلسترول بد می‌شود.

 

مریم مراداف، متخصص تغذیه افزود: تخم كدو همچنین منبع غنی پتاسیم، كلسیم، فسفر، منیزیم، روی و سلنیوم است و برای افراد دچار فشار خون مفید و جذب آهن و منیزیوم آن نیز خوب است.
وی گفت: تخم كدو دارای اسیدهای چرب اشباع نشده امگا3 و امگا6 است كه در بدن انسان به پروستاگلاندین‌ها (prostaglandin) و سپس به هورمون ترمبوكزان ( thromboxan ) تبدیل می‌شود این هورمون از یك طرف باعث افزایش كلسترول خوب (HDL) و از طرف دیگر از رسوب چربی در سرخرگ‌ها و ایجاد پلاكت جلوگیری می‌كند.
مراداف اضافه كرد: امگا 6 و امگا3 از انسداد عروق و رسوب چربی در شریان (سكته قلبی) جلوگیری می‌كنند. تخم كدو حاوی فیبر و املاح و سرشار از ویتامین‌های محلول در چربی ( ویتامین‌هایA،D،E ) است.
وی گفت: تخم كدو دارای سلنیوم یكی از قوی‌ترین آنتی اكسیدان‌ها است كه ضد رادیكال‌های آزاد عمل می‌كند و همراه ویتامین E اثر تشدید كننده در برابر رادیكال‌های آزاد دارد.
وی افزود:سلنیوم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و کمبود آن قدرت سیستم ایمنی را باعث می‌شود. كمبود سلنیوم باعث به وجود آمدن سرطان پروستات در مردان می‌شود و در عملكرد آنزیم‌های بدن دخالت می‌كند كه در متابولیسم تبدیل هورمون‌های تیروئیدی مؤثر است.
این متخصص تغذیه افزود: عدس، قلوه، آجیل، كشمش، تخم آفتابگردان، اسفناج، دارچین، گردو، بادام هندی، گوشت بوقلمون، زرده تخم‌مرغ، جگر گوساله، میوه‌ها و سبزی‌ها منابع غنی از سلنیوم هستند.
مراداف ادامه داد: افزایش سلنیوم موجب مسمومیت می‌شود كه علائم كمبود آن سفتی قرنیه چشم و تورم است كه اغلب در محل اتصال انگشتان به وجود می‌آید و مسمومیت با سلنیوم می‌تواند تغییرات پوست، ریزش مو، افتادگی ناخن‌ها، پوسیدگی ناخن‌ها، تهوع و استفراغ ایجاد كند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:farsnews.com
 
مطالب پیشنهادی:
امگا3 فشار خون را بالا می برد یا پایین؟
جوشانده ای جهت کاهش فشارخون
میوه ای تابستانی جهت کاهش فشار خون
برگی مفید جهت كاهش فشارخون
فشار خون با مسکن بالا می رود؟!