غذاهایی وجود دارند كه بعضی افراد نسبت به آن‌ها آلرژی دارند و بعضی دیگر به راحتی آن‌ها را می‌خورند.در این مقاله به این غذاها اشاره می کنیم .

 

هیچ چیز بدتر از این نیست كه سر سفره شام نشسته باشید و ببینید كودك 9 ماهه شما به سختی نفس می‌كشد و دور دهانش شروع به تورم كرده است و این چیزی نیست جزاینكه كودك شما به سویا آلرژی داشته و آن را مصرف كرده است.
به هر حال غذاهایی وجود دارند كه بعضی افراد نسبت به آن‌ها آلرژی دارند و بعضی دیگر همان غذاها را به راحتی می‌خورند.
آْلرژی واكنش سیستم ایمنی بدن است و هنگامی ایجاد می‌شود كه سیستم ایمنی ماده‌ای را كه معمولا برای بدن بی‌ضرر است اشتباها به عنوان ماده‌ای زیان ‌آور شناسایی می‌كند و برعلیه آن وارد عمل می‌شود.اگر در یك میهمانی بخواهید به كودكتان غذا بدهید باید غذاهایی كه كودك شما نسبت به آن‌ها آلرژی دارد را، قبلا شناسایی كرده باشید تا از واكنش‌های آن در امان باشید.
در اینجا به 5 غذای آلرژی ‌زا همراه با علایم آن می‌پردازیم:
1- كرفس
تمام آلرژی‌ها یكسان بوجود نمی آیند،و سندرم آلرژی دهانی (OAS ) یكی ازانواع حالت‌هایی است كه كمتر مورد بحث بوده است و كرفس یكی از غذاهایی است كه در بعضی افراد این نوع آلرژی را بوجود می‌آورد.
در این نوع آلرژی، پوست،حساسیت پیدا می‌كند و دچار خارش گردیده و دور لب‌ها متورم می‌شود. آسم و حالت تهوع و حتی در برخی موارد شوك"آنافیلاكسی"، از دیگر علایم این نوع آلرژی می‌باشند.

2- كنجد
اگر شما در آمریكا زندگی می‌كنید ممكن است تا به حال در مورد كسانی كه به دانه‌های ریزی كه روی نان همبرگر می‌ریزند آلرژی دارند چیزی نشنیده باشید ولی در برخی نواحی مانند چین و ژاپن كه استفاده از این غذا رایج‌تر است آلرژی به كنجد،نامی آشناتر است.
 از واكنش‌های این نوع آلرژی،ایجاد شوك "آنافیلاكسی" است كه علایم آن،بیهوشی ناگهانی و حتی در بعضی موارد،مرگ می‌باشد.پس اگر آلرژی شدیدی دارید دیگر هیچوقت در عمرتان كنجد مصرف نكنید.
3- شیر
شیرگاو،یكی از رایج‌ترین غذااهای آلرژی‌زا،بخصوص برای كودكان،درسطح دنیا است.طبق گزارشات، حدود 5- 2 درصد از كودكان زیر یك‌سال نسبت به شیر گاو آلرژی دارند.اكثر پزشكان به والدین توصیه میكنند،قبل از اینكه  كودكشان مرحله مهم زندگی،یعنی یك‌سالگی را پشت سرگذارد،به او شیر گاو ندهند.
از علایم این نوع آلرژی،كهیر،آسم و شوك" آنافیلاكسی" است و از دیگر علایم آن حالتی به نام "درماتیت اتوپیك" است كه در این واكنش پوست جوش می‌زند و دچار خارش می‌شود.
مراقب باشید آْلرژی نسبت به شیر را با عدم تحمل لاكتوز شیر اشتباه نگیرید.عدم تحمل شیر،ناشی از هضم نشدن،گاز و ایجاد نفخ است و مانند آلرژی روی سیستم ایمنی بدن تاثیر نمی‌گذارد.

4- تخم‌مرغ

برخی افراد به زرده و برخی  به سفیده ( برخی دیگر به هردوی آن ) آلرژی دارند كه هركدام از آن‌،دارای پروتئین‌های خاصی است كه حساسیت زاست.از علایم این نوع آلرژی،بیماری پوستی "درماتیت اتوپیك"، كهیرو شوك" آنافیلاكسی" است.
از علایم دیگر این آلرژی می‌توان به "رینیت‌ آلرژیك" اشاره كرد كه به پولن‌های( گرده‌های ) گیاهی جابجا شده از گیاهان مربوط می‌شود و با آبریزش بینی، سرفه و سردرد همراه است.حساسیت نسبت به تخم‌مرغ، خسته كننده ترین نوع حساسیت است چرا كه در اكثر غذاها تخم‌مرغ وجود دارد.
 
5- سویا
متاسفانه افرادی كه به سویا حساسیت دارند در شرایط سختی هستند،چرا كه سویا، به خاطر پروتئین فراوانی كه دارد در بسیاری از غذاهای بسته‌بندی شده، وجود دارد.در این نوع آلرژی،علاوه بر وجود علائم كهیر،آسم و شوك "آنافیلاكسی" ،فرد ممكن است به ورم مخاط روده بزرگ، دچار شود.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:hamshahrionline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
حساسيتها در فصل پاييز تشديد میشود
مواد غذایی که باعث تشدید آسم می شود!
آلرژی یا حساسیت چیست؟
هشت عارضه عجیب داروهای ضد آلرژی !!
درمان آلرژی و سرماخوردگی