برخی از مواد غذایی تاثیر بدی روی دندان‌ها می‌گذارند و برخی دیگر نه تنها مضر نیستند، بلكه به بهبود و حفظ سلامت دندان‌ها، كمك شایانی می‌كنند كه در این مطلب به 7 مورد از آن‌ها می‌پردازیم:
 
برخی از مواد غذایی مانند چای سبز روی دندان‌ها اثرات مثبتی دارند و به بهبود آن‌ها كمك می‌كنند.

1- چای سبز
*
چای سبز حاوی پلی‌فنل‌ - یک آنتی‌اكسیدان گیاهی - است که از آسیب دندان‌ها و ایجاد حفره‌ دهانی و بیماری‌های لثه‌ای پیشگیری می‌كند.
 
* چای سبز برای رفع بوی بد دهان نیز موثر است و از رشد باكتری‌هایی كه باعث ایجاد این بوی بد می‌شوند جلوگیری می‌كند.
* چای سبز،همچنین دارای مقداری فلوراید است كه از خراب شدن مینای دندان جلوگیری می‌كند.

2-  شیر و ماست
شیر و ماست بدون مواد شیرین كننده،برای دندان مفید است.آن‌ها دارای اسیدیته پایینی هستند، بدین معنا كه از تخریب تدریجی دندان كه پوسیدگی نام دارد،پیشگیری می‌كنند.
 
* شیر، منبع غنی از كلسیم است كه حافظ سلامتی دندان است و همانطور كه می‌دانیم، جزء اصلی و مهم دندان و استخوان است.
 
3- پنیر
پنیر با كربوهیدرات پایین و كلسیم و فسفات بالا،فواید بسیاری برای دندان دارد.
این ماده غذایی، PH دهان را متعادل می‌كند و به حفظ و بازسازی مینای دندان كمك می‌كند و با تولید بزاق،باكتری كه باعث ایجاد حفره دهانی و بیماری لثه  می شود را از بین می‌برد.
4- میوه‌جات
میوه‌های مختلف مانند سیب،توت‌فرنگی‌،مركبات بخصوص كیوی،حاوی مقادیر فراوانی ویتامین C هستند.
این ویتامین به منزله سیمانی است كه دیواره سلول‌ها را محكم نگه می‌دارد و برای سلامتی بافت لثه از اهمیت خاصی برخوردار است و اگر بدنتان به حد كافی این ویتامین را دریافت نكند،طبق نظر محققان،شبكه كلاژن در لثه‌هایتان از هم فرو می‌پاشد و لثه ‌ها مستعد پذیرش باكتری می‌شوند كه موجب ابتلا به بیماری پریودنتال می‌گردد.

5- سبزی‌جات
كدو حلوایی،هویج،سیب‌زمینی و بروكلی مملو از ویتامین A هستند و برای تشكیل مینای دندان وجود این ویتامین بسیار ضروری است علاوه بر آن سبزی‌جات ترد، لثه‌ها را تمیز كرده،باعث تحریك آن‌ها نیز می‌شوند.
 
6- پیاز
این سبزی،دارای تركیب ضد باكتری قوی،بنام سولفور( گوگرد) است.طبق نظر محققان، بیشترین خاصیت پیاز،زمانی است كه به صورت خام و پوست كنده استفاده شود،البته ممكن است خوشمزه نباشد ولی ضامن سلامتی دندان‌های شما خواهد بود.
 
7- آب
با نوشیدن آب، كمك می‌كنیم تا لثه‌ها مرطوب بمانند و مواد غذایی كه لای دندان‌ها گیر كرده و تجزیه شده‌ و در نهایت باعث بوی بد دهان گشته‌اند، شسته شده و از بین بروند.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:hamshahrionlne.ir
 
مطالب پیشنهادی:
5 راه حل برای فرار از دندان های زرد
آیا روکش دندان موثر است؟
آيا آدامس جويدن برای دندانها مضر است؟
مراحل ارتودنسی دندان + عکس
دستور العمل های خانگی برای سفیدی دندان!!