اگر شما هم از خواندن این تیتر دچار تعجب شده اید توصیه می کنیم این مطلب را بخوانید، زیرا در این مطلب با موضوعات تعجب آور تری روبرو می شوید .

 

یک مطاله که به تازگی انجام شده نشان می دهد: عشق و حسادت هر دو از یک هورمون ترشح می شوند . هورمون «اکسی توسین» که بر رفتارهایی مانند اعتماد ، همدلی و سخاوت تاثیر می گذارد ، بر رفتارهای متضاد آن مانند حسادت و تکبر نیز تاثیر دارد. 

به گزارش ساینس دیلی ، محققان با توجه به یافته های این مطالعه اظهار داشتند: این هورمون برانگیزاننده احساسات اجتماعی است ، بطوری که زمانی که ارتباط شخص مثبت است هورمون اکسی توسین موجب تقویت رفتارهای مثبت اجتماعی می شود و زمانی که این ارتباط منفی است این هورمون احساسات منفی را تقویت می کند.

مطالعاتی که پیش از این انجام شده نشان می دهد،‌ هورمون اکسی توسین تاثیر مثبتی بر روی احساسات مثبت دارد.

در یک مطالعه افرادی که هورمون اکسی توسین استنشاق کرده بودند، احساسات ایثارگرانه از خود بروز دادند. گمان می رود این هورمون در ایجاد ارتباطات میان افراد نقش مهمی ایفا می کند.این در حالی است که مطالعات سایر محققان بر روی جوندگان نشان داد که این هورمون با پرخاشگری نیز ارتباط دارد.

محققان در این مطالعه تاثیر این هورمون را بر احساسات اجتماعی منفی بررسی کردند.این مطالعه که در مجله «روان شناسی بیولوژیکی» منتشر شده است بر روی 56 نفر انجام شد.

در این مطالعه نیمی از افراد در جلسه اول هورمون اکسی توسین استنشاق کردند و در جلسه دوم به آنها دارونما داده شد. به بقیه افراد در جلسه اول داورنما و در جلسه دوم اکسی توسین داده شد سپس محققان از شرکت کنندگان خواستند تا یک بازی شانسی را با یک رقابت کننده دیگر که در حقیقت یک رایانه بود انجام دهند.

در این بازی از هر کدام از افراد مورد مطالعه خواسته شد تا از میان سه در، یک در را انتخاب کنند و پولی را که در پشت یکی از درها مخفی شده بود، از آن خود کنند.

این افراد نسبت به رقیب خود برخی اوقات پول کمتر و برخی اوقات پول بیشتری برنده می شدند و به این صورت شرایطی ایجاد می شد که احساس حسادت و غرور را در شخص برمی انگیخت.

نتیجه این مطالعه نشان داد افرادی که هورمون عشق را استنشاق کردند ، زمانی که رقیب پول بیشتری برنده می شد ، حسادت بیشتری از خود بروز می دادند و زمانی که آنها جلو می افتادند ، احساس غرور پیدا می کردند.

نتیجه جالب دیگری که از این مطالعه بدست آمد این بود که به محض پایان بازی، تفاوتی در این احساسات میان افراد شرکت کننده دیده نمی شد.این امر نشان می دهد که احساسات منفی تنها در جریان بازی قوت می گیرد.
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:isna.ir
 
مطالب پیشنهادی:
درمغز عاشق چه میگذرد؟ + تست عاشقی!
راههای بهبود روابط زناشویی !!
نقش رابطه جنسی در تداوم ازدواج
اثرات اعجاب انگیز عشق بر سلامت
تأثیر روش شیردهی در افزایش هورمون عشق