مصرف این ماده خوراکی یكی از بهترین درمان‌ها برای سرفه‌های شدید است و معمولا از شربت آن نیز برای درمان استفاده می‌شود.
 

 مطالعات نشان داده است خوردن منظم سیر باعث كاهش احتمال ابتلا به سرطان‌های مری، معده و روده بزرگ می‌شود.

به گزارش مركز اطلاعات دارویی ایران سیر با داشتن آنزیم‌های طبیعی به جذب بهتر غذا كمك می‌كند. از طرفی به عنوان یك ضد نفخ عالی و یك ماده ضد انگل و كرم‌های روده‌ای شناخته شده است.
مصرف سیر یكی از بهترین درمان‌ها برای سرفه‌های شدید است و معمولا از شربت سیر برای درمان آن استفاده می‌شود.
سیر دارای تركیبات ضد باكتری و ضد قارچی است و می‌تواند با انواع عفونت‌ها مبازه كند بدین منظور می‌توان از آن هم به صورت استعمال خوراكی و هم موضعی برای درمان قارچ‌ها و عفونت های باكتریایی پوست استفاده نمود.
تحقیقات متعددی نشان می‌دهد كه سیر می‌تواند از سیستم قلبی و عروقی محافظت نماید زیرا می‌تواند میزان كلسترول و تری گلیسرید در خون را كاهش داده و تجمع پلاكت‌ها را مهار كرده و میزان فیبرینولیز را كه لخته را از بین می‌برد، افزایش دهد.
از سیر همچنین به عنوان یكی از درمان‌های كاهنده فشار خون یاد شده است زیرا می‌تواند مویرگ های ریز را باز كرده و ریتم قلب را تنظیم كند.

مطالعات نشان داده‌اند كه خوردن منظم سیر باعث كاهش احتمال ابتلا به سرطان‌های مری، معده و روده بزرگ می‌شود. این اثرات به این علت است كه سیر از تشكیل مواد سرطانزا جلوگیری می‌نماید.

سیر حاوی تركیبات سولفورداری است كه از رشد تومورهای سرطانی خصوصا در سینه و پوست جلوگیری می‌نماید. مهم‌ترین اثر جانبی سیر خوراكی، ایجاد بوی بد در تنفس و بدن است.

مصرف بیش از حد سیر با معده خالی باعث ناراحتی های گوارشی می‌شود. همچنین گزارش‌هایی مبنی بر واكنش‌های آلرژیك در اثر استفاده زیاد سیر خام وجود دارد.

تهیه سیر به صورت پودر باعث می‌شود عصاره آن به فرم خالصتر در اختیار مصرف‌كننده قرار گیرد. همچنین استفاده از سیر به صورت كپسول می‌تواند از ایجاد بوی بد در دهان جلوگیری و بلع آن را آسان‌تر كند.

سیر بر متابولیسم داروها تاثیری ندارد، اما بهتر است كه از مصرف همزمان مقدار زیاد آن با داروهای ضد انعقاد اجتناب كرد. همچنین بهتر است 107 روز پیش از اعمال جراحی نیز از مصرف سیر زیاد خودداری شود زیرا زمان خونریزی را افزایش می‌دهد.

مصرف مقدار كم سیر در دوران شیردهی و بارداری مجاز است اما به علت تاثیری كه بر بو و طعم شیر دارد برخی نوزادان را ناراحت می‌كند بنابراین بهتر است از مصرف سیر در دوران شیردهی اجتناب شود.

گفتنی است سیر دارای غلظت بالای مواد سولفوردار است و ماده‌ای به نام آلیسین ماده فعال سیر را تشكیل می‌دهد كه اكثر خواص سیر را به آلیسین نسبت می‌دهند.

آلیسین زمانی در سیر تولید می‌شود كه حبه سیر خورد شده یا جویده شود در این صورت تركیب سولفور داری به نام آلیین (alliin) تحت تاثیر آنزیمی ‌به نام آلیناز به آلیسین تبدیل می‌شود. به علت این‌كه آلیناز در اثر گرما از بین می‌رود سیر پخته شده اثرات درمانی كمتری دارد.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
محلولهايي جادويي با سير
خواص ماست موسیر
داروی مناسبی برای خشكی سینه و سرفه
 
گیاه جوانی!؟
خواص سیر