آیا شما دارای این خصوصیات هستید : بی خواب و بی قرارید و مدام در استرس به سر می برید ؛ پس این مطلب را بخوانید.


بعد از دیابت و گواتر، سه بیماری مربوط به غده تیروئید، شامل گره های غده تیروئید، کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید برخی از بیماری‌های مهم غیرواگیر در کشور هستند.

دکتر فریدون عزیزی، رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که گره های غده تیروئید در 95 درصد موارد خوش خیم است که با روش ها و ابزارهای مختلف مانند بیوپسی سوزنی، سونوگرافی، اسکن و تست های تیروئید تشخیص داده می شوند، ادامه داد: بیشتر افرادی که گواتر منتشر دارند، گواتر آنها از نوع ساده است که معمولاًهمراه با کم کاری یا پرکاری تیروئید نیست و قابل کنترل هستند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کم کاری و پرکاری تیروئید بیماری های مهمی هستند که قابل درمان هستند اما درمان آنها نیازمند مراقبت مناسب است به خصوص پرکاری تیروئید که هم درمان دارویی، هم جراحی و هم درمان با ید رادیواکتیودر مورد آن وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر میزان این هورمون کم باشد فرد دچار خواب آلودگی و مشکلات قلبی می شود و اگر فرد، زنی باردار باشد به سلول های مغزی جنین آسیب می رسد و رشد ذهنی و جسمی نوزاد را دچار مشکل می کند و ممکن است کودک با ضریب هوشی پایین و قدرت یادگیری کم رشد کند.

دکتر عزیزی ادامه داد: از سوی دیگر ترشح زیاد تیروئید، سوخت و ساز متابولیسم سلولی را افزایش می دهد و فرد لاغر و دچار لرزش دست می شود، ضربان قلب وی بالا می رود و فعالیت سلول های مغزی نیز بیشتر از حد طبیعی می شود. وی اضافه کرد: بی خوابی و بی قراری نیز از جمله عوارض این بیماری است. 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:khabaronline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
تست جالبی در رابطه با خواب
محرومیت از خواب چیست؟
راز خوش خوابی در چیست؟
کم خوابی = یک بیماری مهم
خواب دیدی،خیر باشه!