اثر انگشت هر شخص چه ارتباطی می تواند با ریزش مو داشته باشد؟

 

هدف این مطالعه بررسی وجود رابطه بین ریزش موی منطقه ای و نوع اثر انگشت در بیماران مبتلا در مقایسه با افراد سالم و بررسی استعداد ارثی ابتلای به این بیماری بود که توسط سعدالله شمس الدینی دکترای تخصصی پوست و استاد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمان انجام شد.
برای تایید این موضوع مطالعه ای تحلیلی بر روی دو گروه به صورت مورد، شاهدی (Case control study) صورت گرفت. 100 بیمار مبتلا به ریزش موی منطقه ای با 100 نفر از کسانی که بیش از 50 سال سن داشتند (بالاتر از میانگین سن بروز بیماری) و از سایر جهات با گروه اول جور (Match) بودند ولی سابقه ای از ابتلای به ریزش موی منطقه ای را نداشتند مورد مطالعه قرار گرفتند.

اثر انگشتان دست دو گروه به طور غلطان گرفته شد. ملاک تشخیص بیماری در گروه آزمون پیدایش ناگهانی ریزش مو بصورت محدود یا کامل و مشاهده محل ریزش توسط متخصص پوست و مو در بیماران بود. میانگین فراوانی انواع اثر انگشت در گروه بیمار مورد مطالعه به ترتیب نوع پیچشی 47،3 درصد، نوع کیسه ای 39 ،6 درصد و نوع کمانی 13،1 درصد بدست آمد. این نتایج در گروه شاهد به ترتیب 56،1 درصد، 37،3 و 6،6 درصد بود.
تحلیل آماری مقایسه ای بین نتایج حاصل از مطالعه فوق نشان داد که بین نوع اثر انگشتان شست دست راست و انگشت نشانه و انگشت کوچک دست چپ افراد بیمار در مقایسه با گروه شاهد اختلاف معنی داری وجود دارد. نتیجه نهایی این مطالعه نقش بیشتر وراثت در پیدایش ریزش موی منطقه ای را تایید می نماید. 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : isna.ir
مطالب پیشنهادی :
|آیا واقعاً استرس باعث ریزش مو میشود؟
پنج توصيه مهم برای جلوگيری از ريزش مو
ویتامین و املاح برای جلوگیری از ریزش مو
عامل ریزش مو در خانمها
ماساژ پوست سر جلوی ریزش مو را میگیرد؟