بعضی از افراد عادت دارند موادی مانند : نسکافه،چای، قهوه و... را به شیر اضافه کنند . اما...
 

اضافه كردن چای، پودر نسكافه، پودر كاكائو و قهوه به شیر از جذب شدن كلسیم جلوگیری می كند.
كارشناس سالمندان مركز بهداشت استان این مطلب را گفت و با تاكید بر مصرف روزانه مواد غذایی حاوی كلسیم به خصوص لبنیات پاستوریزه كم چرب افزود: شیر، منبع مناسبی از كلسیم است اما اگر موادی مثل چای، قهوه، نسكافه و كاكائو به آن اضافه شود، جذب كلسیم آن مختل می شود.

«محمدحسین نخعی» برای پیش گیری از پوكی استخوان و یا جلوگیری از پیشرفت آن به سالمندان توصیه كرد که به طور منظم ورزش كنند و البته قبل از انجام هر گونه تمرین ورزشی، افراد مبتلا به پوكی استخوان باید با پزشك خود مشورت كنند.

وی ادامه داد: سالمندان توجه داشته باشند كه نوشابه های گازدار از جذب كلسیم غذا جلوگیری می كند، بنابراین بهتر است از نوشیدنی های مفید استفاده كنند.

وی با بیان این كه شربت های كاهش دهنده اسید معده نیز جذب كلسیم غذا را مختل می كند توصیه كرد: سالمندان از مصرف خودسرانه و غیر ضروری این شربت به هر دلیلی پرهیز كنند.به گفته این
كارشناس ویتامین D 
با افزایش جذب كلسیم از پوكی استخوان جلوگیری می كند و سالمندان باید برای تامین این ویتامین مفید هر روز در مقابل نور مستقیم خورشید قرار گیرند و توجه داشته باشند كه تابش نور خورشید از پشت شیشه تاثیر چندانی ندارد.

وی گفت: علاوه بر موارد گفته شده، استعمال دخانیات و مصرف الكل برای تمام سنین و در هر شرایطی مضر است و باعث تشدید پوكی استخوان می شود.

وی یكی از مهم ترین عوارض پوكی استخوان را شكستگی استخوان ها عنوان كرد و برای پیش گیری از بروز كمر درد در سالمندان افزود: برای پیش گیری باید هنگام نشستن، ایستادن، راه رفتن، حمل اشیا و دیگر امور روزمره، شكم را به داخل بكشند و كمر را صاف نگه دارند.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com
 
مطالب پیشنهادی :
شیر پرچرب برای کودکان مفید است یا کم چرب؟
تاثیر مصرف ماهی ،گوشت و شیر در تقویت حافظه
اثر شگفت انگیز این لبنیات در لاغری!!
کاهش وزن با خوردن زیاد لبنیات!
آیا لبنیات ترش سودمند است؟