محققان به این نتیجه رسیده اند که علت ناگهانی ابتلا به زخم معده ، با مصرف قرص...


شهرام آگاه اظهار داشت: زخم معده جزء بیماری‌های شایع دستگاه گوارشی است که سنین مختلف را می‌تواند درگیر کند و در سنین میانسالی به بعد بیشتر خود را نشان می‌دهد.
 
علائم بالینی آن به صورت درد در قسمت فوقانی شکم که به صورت درد سوزشی یا فشار دهنده است. وی افزود: مشخصه اصلی زخم معده این است که درد فرد با خوردن غذا تشدید می‌شود و بیمار ممکن است از خوردن غذا خودداری کند. معمولاً ممکن است زخم معده دچار عارضه شود که مهمترین و شایع‌ترین عارضه زخم معده، خونریزی است و به شکل استفراغ خونی یا دفع مدفوع سیاهرنگ و خونی ممکن است خود را نشان دهد.

 

این فوق تخصص گوارش با بیان اینکه گاهی اوقات مقدار خونریزی کم است و علائم بالینی واضح ندارد و فقط به صورت کم‌خونی یا خون مدفوع خود را نشان می‌دهد تصریح کرد: دومین عارضه مهم این است که زخم‌های گوارشی از جمله زخم معده می‌توانند به دلیل تنگی در مسیر عبور غذا به ویژه در نواحی باریک‌تر مثل خروجی معده و اثنی عشر انسدادایجاد ‌کنند که به صورت تهوع استفراغ و تورم شکم و بی‌اشتهایی خود را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: سومین عارضه مهم زخم معده پارگی زخم است که به صورت دردهای خیلی شدید که بیمار را به اورژانس می‌کشاند خود را نشان می‌دهد. آگاه افزود: شیوع زخم معده در بین مردم و در سنین مختلف متفاوت است ولی تا 15 درصد افراد ممکن است دچار زخم معده شوند.
وی خاطر نشان کرد: 2 علت مهم زمینه زخم معده میکروب هلیکوباکترپیلوری است که در جامعه ما شیوع بالایی دارد و دومین علت شایع و مهم مصرف داروی آسپرین است و سایر داروهای مصرفی در خانواده است که به داروهای ضد التهابی ضد استروئیدی مانند پروفن و ایندومتازین معروف هستند.

 وی اضافه کرد: در چنین مواردی درمان قطع مصرف دارو است و در کنار آن داروهای کاهش دهنده اسید مانند آنتی‌اسید، داروهای مهار کننده‌گیرنده هیدروژن مانند رانیتدین و داروهای مهار کننده پمپ پروتون مانند امپرازول در درمان زخم معده موثر هستند. تشخیص این عارضه نیز با کمک رادیوگرافی و آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی صورت می‌گیرد.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : khabaronline.ir
 
مطالب پیشنهادی :
داروی طبیعی زخم معده
داروهای زخم معده استخوان ها را شکننده می کند
تاثیر رژیم غذایی بر زخم معده
پیشگیری معجزهآسا از زخم معده و اثنیعشر!
مفید برای بهبود زخم معده و پیشگیری از عود مجدد آن!!