بسیاری از غذاها کالری بسیاری را تولید می کنند ، آیا این غذاها و خوراکی ها را می شناسید؟
 
‌هر گونه مواد غذایی كه انسان مصرف می‌كند، حاوی مقادیر مختلف ریزمغذی و درشت مغذی است. این مواد به قدری اهمیت دارند كه نبود آنها در غذای انسان باعث بروز مشكلات و در نهایت سوءتغذیه در افراد می‌شود.
 
حال سوال اینجاست كه ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌ها چه نوع تركیباتی هستند و چه تفاوتی با هم دارند؟
در این باره باید گفت: درشت مغذی‌ها شامل كربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها هستند كه به آنها مواد مغذی انرژی‌زا می‌گویند ، یعنی از تجزیه آنها در بدن انرژی تولید می‌شود و مقدار مصرف روزانه آنها بسیار زیاد است بنابراین به دلیل آن كه این تركیبات به مقدار زیاد در همه غذاها وجود دارند ، می‌توانند با افزایش كالری منجر به بروز چاقی و عوارض ناشی از آن در مصرف‌كننده شوند اما در مقابل ریزمغذی‌ها شامل ویتامین‌ها و عناصر معدنی هستند كه نقش ساختاری، ترمیمی و كاتالیزوری دارند، ولی از تجزیه آنها در بدن انرژی حاصل نمی‌شود و مقدار مصرف روزانه آنها در انواع غذاها در حد میلی‌گرم و در مواردی میكروگرم است.

به معنای دیگر اگرچه ویتامین‌ها نقش مهمی در متابولیسم انرژی دارند، اما خود مستقیما انرژی‌زا نیستند و در بدن انرژی تولید نمی‌كنند ، از این‌رو چاق‌كننده نیستند اما اشتها را زیاد می‌كنند. خوب است بدانید ویتامین‌ها نیز دارای دو نوع محلول در آب و چربی هستند.

جذب ویتامین‌های محلول در آب آسان است. اغلب این ویتامین‌ها در بدن ذخیره نمی‌شوند. بنابراین بهتر است این ویتامین‌ها در غذای روزانه حتما وجود داشته باشند. مازاد این ویتامین‌ها از طریق كلیه دفع می‌شود و ایجاد مسمومیت نمی‌كنند كه شامل ویتامین‌های گروهB و ویتامین C هستند.

در مقابل جذب ویتامین‌های محلول در چربی مشكل است. یعنی این ریزمغذی لزوما باید همراه درشت مغذی‌ مصرف شود. بنابراین چنانچه در غذا چربی نباشد یا جذب چربی‌ها توسط بدن مختل شود هضم و جذب این دسته از ویتامین‌ها نیز با مشكل روبه‌رو می‌شود. ویتامین‌های محلول در چربی از راه ادرار دفع نمی‌شوند و مصرف مقدار زیاد این ویتامین‌ها ممكن است در بلندمدت در مصرف‌كننده مسمومیت ایجاد كند كه شامل ویتامین‌های A ،D ،E وK است. گفتنی است مصرف بیش از حد املاح معدنی نیز می‌تواند دردسرساز باشد.

توجه: امروزه 70 درصد مواد غذایی مورد استفاده انسان‌ها محصولات كارخانه‌ای است. این محصولات علاوه بر دارا بودن تركیبات شیمیایی نظیر: رنگ‌دهنده‌ها، نگهدارنده‌ها و... از نظر ریزمغذی‌ها یعنی ویتامین‌ها و املاح معدنی بسیار فقیر بوده و در واقع بدون ارزش تغذیه‌ای هستند. اگرچه این محصولات تا حدودی حاوی درشت مغذی‌هایی نظیر چربی‌ها و قندها هستند، ولی كاربرد نامناسب و مقدار زیاد از حد آنها در این نوع محصولات نه تنها منجر به افزایش كالری در مصرف‌كننده می‌شود بلكه با خاصیت سیركنندگی كاذب فرد را نسبت به مصرف غذاهای مغذی محروم می‌كند به طوری كه افراد پس از زمان كوتاهی دچار سوءتغذیه می‌شوند، بنابراین از مصرف زیاد چنین محصولاتی جدا اجتناب كنید.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی :
کالری میوه های تازه و خشک
آیا میدانید کالری غذاهایی که میخورید چقدر است؟
آیا همه کالری ها یکسانند؟
یک ساعت از ورزشهای مختلف چقدر کالری مصرف میکند؟
محاسبه کالری در ورزشهای روزانه