اگر خانمی هستید که به سن یائسگی نزدیک می شوید و یا اینکه یائسه شده اید توصیه می کنیم این مطلب را بخوانید.
 

 جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی با تاكید بر امكان روش سنجش تراكم استخوان در 65 سالگی، راهكارهایی جهت كاهش احتمال ابتلا به پوكی استخوان ارائه داد.

دكتر طاهر فروغی فر درباره سنجش تراكم استخوان در زنان یائسه اظهار كرد: با توجه به این كه در كشور ما، زنان كمتر به فعالیت‌های منظم ورزشی می‌پردازند و همچنین میزان كلسیم دریافتی آنان ناكافی است، باید قبل از 65 سالگی بررسی سنجش تراكم استخوان آغاز شود.

وی در ادامه افزود: زنانی كه سابقه قبلی شكستگی استخوان با علت نامعلوم داشته‌اند، زنانی كه سابقه خانوادگی پوكی استخوان دارند، سیگاری‌ها، زنان لاغری كه وزن زیر57 كیلوگرم دارند، دوره‌های متعدد یا طولانی قاعده نشدن در دوران قبل از یائسگی، مصرف داروهایی مثل كورتون، هپارین، ضد تشنج‌ها برای مدت طولانی، یائسگی زودهنگام زیر45 سالگی و كاهش مصرف كلسیم در طولانی مدت، باید قبل از 65 سالگی با استفاده از روش سنجش تراكم استخوان از نظر استخوان غربالگری شوند و در صورت وجود و تشخیص پوكی استخوان تحت درمان قرار گیرند.

دكتر فروغی فر در ادامه تصریح كرد: رادیوگرافی معمولی نمی‌تواند خطر زود هنگام شكستگی استخوان را تشخیص دهد و حدود 30 الی 40 درصد استخوان باید از بین برود تا تغییرات ناشی از آن در رادیوگرافی معمولی آشكار شود.

این جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی افزود: روش سنجش تراكم استخوان در اكثر مراكز درمانی كشور انجام می‌شود. جذب سنجی رادیوگرافیك با انرژی دو گانه (DEXA) است كه از دقت خوبی در تمام مناطق شكستگی‌ها برخوردار است.

وی همچنین خاطرنشان كرد: برخلاف تصور عموم، میزان اشعه مورد نیاز در این روش كمتر از میزان اشعه مورد نیاز در یك عكسبرداری از قفسه سینه است.

دكتر فروغی فر ادامه داد: سنجش تراكم در 3 ناحیه ستون فقرات، مفصل ران و مچ دست انجام می‌شود كه فاصله سنجش‌ها از هم باید یك سال باشد.

جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی در پایان تاكید كرد: با استفاده از این بررسی می‌توان زنان در معرض خطر شكستگی استخوان و پوكی استخوان را شناسایی و از بروز این خطرات پیشگیری كرد.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : isna.ir
 
مطالب پیشنهادی :
بیماریهای پس از یائسگی
مشکل و بیماری 70 درصد زنان؟!
آقایان نیز یائسه می شوند!؟
غذاهای برتر برای استخوانهای شما
گیاه سودمند در درمان گرگرفتگی زنان