آیا می دانید وقتی معده تان درد می کند و هنگامی که سرتان درد می کند باید مسکن های متفاوتی بخورید تا اثر کند؟


بسیاری از داروها دارای یک سطح ماکسیمم برای مقدار مصرف هستند.به این معنا که اگر مقدار مصرف دارو از این سطح بالاتر رود، می تواند عوارض سوء ی به همراه داشته باشد.

 

 در مورد داروهای مسکن درد باید گفت که افزایش میزان مصرف یا زیاده روی در آن باعث تسریع رفع درد نخواهد شد . برعکس باید گفت که می تواند عوارض جانبی قابل توجهی نظیر درد شکم، آسیب کلیه و کبد و بر هم خوردن مواد شیمیایی موجود در خون و حتی مرگ را به همراه داشته باشد.
مسکن های قوی در این زمینه کمی متفاوت هستند و این برای افرادی که از درد های شدید رنج می برند جای خوشحالی خواهد بود. با این توصیف که دوز این گونه داروها بستگی به میزان درد دارد.البته باید گفت که این داروها را نباید همزما ن با استامینوفن و یا سایر داروهای دیگر مصرف نمود به خصوص زمانی که برای تسکین درد مزمن استفاده می شود.

داروهای مسکن با تاثیر طولانی مدت
بهترین روش برای درمان دردهای شدید و مزمن  کنترل آن است. این کنترل از طریق مصرف داروهای مسکن با تاثیر طولانی مدت حاصل می شود.
از جمله داروهای مسکنی که مصرف آنها توصیه نمی شود عبارتند از:
1-    دمورال یا مپردین(Demerol,Meperidine): 
این دارو اصولا برای درمان دردهای حاد بعد از عمل جراحی تجویز می شود و برای دردهای مزمن مفید نیست. جذب آن به روش خوراکی چندان موثر نیست و ایجاد ملالت و تشنج در صورت مصرف طولانی مدت می کند.

2-    تالوین یا پنتازوسین(Talwin,Pentazocine)
این دارو نیز برای دردهای مزمن توصیه نمی شود. مصرف همزمان آن با سایر داروهای مسکن منجر به بروز علائم برگشت پذیر می کند.

3-    داروی مسکن استامینوفن یا سایر NSAID :
این داروها برای درمان موقت مفید است اما مصرف طولانی مدت استامینوفن برای کلیه و کبد می تواند سمی باشد. به طور کلی مصرف طولانی مدت بسیاری از داروهای مسکن غیر استروئیدی  NSAID برای کلیه و معده مضر است.
 
عوارض مصرف داروهای مسکن
تهوع و استفراغ: این عارضه در شروع مصرف شایع است ولی خوشبختانه با مصرف داروهای غیر تجویزی نظیر بونین ، درامامین ویا بنادریل قابل کنترل می باشد. به طور کلی تهوع و استفراغ بعد از چند روز از مصرف برطرف می شود.

سرگیجه:  سرگیجه و احساس خواب آلودگی . به همین خاطر توصیه می شود که در صورت مصرف داروهای مسکن و بروز این عوارض از رانندگی، مصرف الکل و یا کار کردن با دستگاه ها اجتناب کنید.

یبوست: داروهای مسکن اصولا چنین عارضه ای را به همراه خواهند داشت. داروهایی نظیر Senna  و یا Docusate برای درمان این وضعیت می تواند مفید باشد.

اعتیاد: بیماران اسایشگاه در مورد اعتیاد پیدا کردن به این داروها نگران هستند.همچنین بیماران مبتلا به دردهای مزمن نیز چنین تهدیدی را ملاحظه می کنند.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com
 
مطالب پیشنهادی :
فشار خون با مسکن بالا می رود؟!
چرا تاثير داروی مسكن بر مردان بيشتر از زنان است؟
6 اشتباه رایج در مورد درد ؟!
چگونگی مصرف دارو در دوران بارداری!!
نشانگان پیش از قاعدگی و کاهش درد !!