آیا می دانید شایع ترین بیماری کلیوی چیست؟چه درمانی دارد ؟ چه باید کرد؟
 
بدن انسان در حالت طبیعی چند نوع ماده زائد شامل عرق، گاز دی اكسید كربن، مدفوع و ادرار تولید می‌كند.
این مواد زائد و پس‌مانده‌های فعال و انفعالات بدن، به شیوه‌های مختلفی از بدن دفع می‌شوند.
عرق از راه روزنه‌های پوست، بخار آب و دی اكسید كربن حاصل از بازدم از راه شش‌ها خارج می‌شوند و مواد هضم نشده غذا به شكل مدفوع در روده‌ها درآمده و بصورت ماده زائد جامد با اجابت مزاج از بدن دفع می‌شود. در نهایت ادرار هم كه بوسیله كلیه‌ها تولید می‌شود حاوی مواد زائد حاصل از متابولیسم بدن شامل نمك، سموم و آب است كه به خون ریخته می‌شود.
كلیه‌ها و مجرای ادراری این مایع زائد را از خون تصفیه و حذف می‌كنند. كلیه‌ها و مجرای ادراری علاوه بر دفع مواد زائد، كارهای بسیار مهم بدن را نیز تنظیم می‌كنند.
برای مثال، كلیه‌ها تعادل آب بدن را كنترل و حفظ می‌كنند و اطمینان می‌دهند بافتها برای عملكرد درست و سالم ماندن، آب كافی دریافت می‌كند.
اگرچه كلیه‌ها با همكاری یكدیگر اعمال حیاتی بسیاری را انجام می‌دهند اما انسان می‌تواند تنها با یك كلیه هم طبیعی و سالم زندگی كند. كلیه‌ها علاوه بر تصفیه خون، تولید ادرار و تامین آب كافی بافتهای بدن، فشار خون و مقدار نمكهای حیاتی در خون را نیز تنظیم می‌كنند.
این عضو در برخی موارد به دلایل مادرزادی یا دلایل پزشكی دچار مشكلاتی در عملكرد می‌شود كه در این صورت بدن واقعا با مشكل مواجه می‌شود. برای مثال فشار خون بالا زمانی ایجاد می‌شود كه كلیه‌ها بر اثر بیماری مختل شوند. كلیه‌ها با تنظیم مقدار نمك بدن و مواد دیگر فشار خون را كنترل می‌كنند و انقباض سلولهای عضله‌ای دیواره‌های عروق خونی را تحت كنترل دارند.
از كار افتادن كلیه می‌تواند مزمن یا حاد یعنی ناگهانی باشد. در هر یك از این كارافتادگی‌ها، كلیه‌ها تصفیه موثر خون را آهسته انجام داده یا به كلی عملكرد خود را از دست می‌دهند كه در نتیجه آن مواد زائد و سمی در خون جمع می‌شوند.
از كار افتادن حاد كلیه بر اثر عفونت باكتریایی، جراحت، شوك، حمله قلبی، مسمومیت یا مصرف زیاده از حد دارو ایجاد می‌شود. درمان شامل برطرف نمودن مشكلی است كه منجر به از كارافتادگی آن شده و گاهی نیاز به جراحی یا دیالیز نیاز می‌باشد. دیالیز به معنی استفاده از دستگاه یا وسیله مصنوعی دیگر برای دفع نمكهای اضافی، آب و مواد دیگر بدن در مواقعی كه كلیه‌ها قادر به انجام چنین كاری نیستند.
سنگهای كلیه هم از تشكیل نمك و مواد معدنی متبلور مانند كلسیم در مجرای ادراری ایجاد می‌شوند. سنگها می‌توانند پس از عفونت ایجاد شوند. اگر سنگهای كلیه به اندازه‌ای بزرگ باشند كه كلیه‌ها را مسدود كند، می‌تواند باعث درد شكمی شدیدی شود. اما معمولا سنگها از طریق مجرای ادراری خود به خود دفع می‌شوند. در بعضی موارد، لازم است با عمل جراحی برداشته شوند.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : isna.ir
 
مطالب پیشنهادی :
 نارسایی کلیه و تغذیه آن
پیشگیری از سنگ کلیه و از بین بردن عفونت ادراری
پیشگیری از بیماری کلیه
موثر برای دفع سنگ كليه
سوزش ادرار در خانم ها