تحقیقات دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد درمان بیماری‌های لثه می‌تواند خطر تولد زودرس را در زنان باردار کاهش دهد.

 
تحقیقات دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد درمان بیماری‌های لثه می‌تواند خطر تولد زودرس را در زنان باردار کاهش دهد.
دانشمندان در این تحقیقات به این نتیجه رسیدند که زنانی که بیماری‌های لثه و دهان خود را درمان نمی‌کنند با احتمال 3 برابر بیش‌تر از دیگر زنان فرزند خود را تا قبل از 35 هفتگی به دنیا می‌آورند.
برای بررسی این موضوع محققان تحقیقی را روی 160 زن انجام دادند و نتایج آن را در کنفرانس سالانه سازمان تحقیقات دهان و دندان آمریکا ارائه کردند.
محققان آمریکایی معتقدند زنان باردار بهتر است مراقبت بیش‌تری از بهداشت دهان و دندان خود داشته باشند و در صورتی که به بیماری‌های مرتبط دچار هستند بهتر است حتما نسبت به درمان آن اقدام کنند.
پزشکان قبلا متوجه شده بودند که بیماری‌های شدید لثه می‌تواند منجر به تولید پروستاگلاندین و مواد شیمیایی دیگری شود که می‌تواند در روند بارداری تاثیر منفی داشته باشد.
این تحقیقات توسط دانشگاه پنسیلوانیا و روی زنانی که در فاصله بین 6 تا 20 هفته اول بارداری قرار داشتند انجام شد که همه آن‌ها به بیماری‌های لثه دچار بودند.
در طی این تحقیقات دانشندان متوجه شدند این زنان با احتمال بسیار بیش‌تری ممکن است فرزند خود را تا قبل از 35 هفتگی به دنیا آورند.
پروفسور ای یان چاپل از موسسه آموزشی دندانپزشکی بیرمنگام در این باره گفت : البته این تحقیقات بسیار بحث برانگیز بوده است.تعدادی از مطالعات نشان داده است که بین بیماری‌های لثه مادران و تولد زودرس نوزادانشان رابطه وجود دارد ، در حالی که تحقیقات دیگر این نتایج را به همراه نداشته است.
چاپل معتقد است غیر از درمان موفق یا ناموفق بیماری‌های لثه فاکتورهای دیگری مانند رژیم غذایی ، سیگار کشیدن ، مصرف الکل و دیگر موارد نیز در تولد نابهنگام نوزادان موثر است.
به هر حال این تحقیقات به زنان باردار توصیه می کند حتما نسبت به درمان بیماری‌های لثه خود توجه کافی داشته باشند تا از تولد زودرس نوزاد خود پیشگیری کنند.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : khabaronline.ir