اگر شما فردی زود رنج هستید، احتمالا به این بیماری مبتلا هستید؟اما چه بیماری؟
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: کم‌خونی موجب سردرد، سرگیجه، زودرنج بودن، بی‌حسی و تنبلی می‌شود و سطح یادگیری را کاهش می‌دهد.
 
احمدرضا درستی مطلق افزود: کم خونی وضعی است که در آن تعداد یا اندازه گلبول‌های قرمز یا مقدار هموگلوبین موجود درخون کاهش پیدا می‌یابد و تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن بین خون و سلول‌ها دچار اختلال می‌شود.
وی گفت: آهن برای تبادل اکسیژن و گاز کربنیک در خون به شدت ضروری است، در واقع کمبود اکسیژن به سلول‌های قلب و عروق لطمه وارد می‌کند و رنگ‌‌ و روی فرد پریده می‌شود و زیر پلک آن‌ها کم‌رنگ می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: از علل ایجاد کننده کم خونی می‌توان تغذیه نامناسب، خون ریزی‌های ماهانه خانم‌ها، آلودگی‌های انگلی است و بیمارانی که در دوره نقاهت به سر می‌برند را نام برد که میزان نیاز به خون در آن‌ها بیشتر است. 
 درستی گفت: گوشت‌ قرمز سرشار از آهن است و کسانی که کم‌خونی دارند از گوشت قرمز بیشتر از گوشت سفید استفاده کنند، زیرا آهن موجود در گوشت قرمز بهتر جذب می‌شود و غلات، حبوبات و سبزی‌ها از منابع مهم آهن هستند.
وی افزود: میوه‌ها مقدار کمی آهن دارند و برخی از سبزی‌ها نیز آهن دارند ولی میزان جذب آن‌ها خیلی بالا نیست. توصیه می‌شود، همراه با مواد غذایی گیاهی، مواد غذایی اسیدی یا ترش نیز مصرف شود که جذب آهن آن افزایش پیدا می‌کند.
درستی اضافه کرد: از نشانه‌های کم‌خونی می‌توان به سردرد، سرگیجه، زودرنج بودن، بی‌حسی و تنبلی اشاره کرد. کم‌خونی موجب کاهش سطح یادگیری می‌شود و ممکن است فرد فراموشی پیدا ‌کند. 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: فردی که مبتلا به کم‌خونی است، بسیار زودرنج و دچار ناراحتی‌های جسمی و روحی می‌شود به طوری که گاهی اوقات این افراد را نمی‌توان تحمل کرد.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : khabaronline.ir
 
مطالب پیشنهادی :
اگر به این خوراکی ها گرایش دارید،کم خون هستید!!
 گیاهی برای درمان کم خونی و موثر در لاغری!!
چگونه از بوجود آمدن کم خونی جلوگیری کنیم؟
لطفا به کم خونی لطف نفرمائید؟!
عوامل موثر در كم خونی فقر آهن!!