اگر پوست دست تان دچار خشکی شده است و نمی دانید چه کاری باید انجام دهید،می توانید از...

 

پوست دست بسیاری از مردانی که کار خارج از منزل دارند یا کار ساختمانی انجام می‌دهند، به دلیل مواجهه طولانی‌مدت با هوا دچار خشکی و زبری شده و بعضا خشن می‌شود.....

 بسیاری از این مردان دست‌های‌شان را با صابون‌های غیراستاندارد یا با محلول‌هایی که خاصیت پاک‌کنندگی قوی دارد می‌شویند یا از صابون‌هایی استفاده می‌کنند که بسیار قوی بوده و خاصیت پاک‌کنندگی بالایی دارند، در نتیجه چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد.

بسیاری از آقایان هم به دلیل شغل خاص خود، نظیر مکانیکی یا کار به عنوان کارگر ساختمان، از صابون‌های مایعی که خاصیت پاک‌کنندگی زیادی دارند استفاده می‌کنند، چرا که این افراد مرتب با روغن سر و کار دارند. بنابراین از مواد پاک‌کننده یا محلول‌های از بین برنده چربی مثل نفت و تینر برای تمیزکردن دست‌های‌شان استفاده می‌کنند. یا برخی از مردان نقاش از مواد پاک‌کننده خاص استفاده می‌کنند که برای پوست بسیار مضر است.

اینها همه موادی هستند که به پوست آسیب‌ رسانده و یک نوع اگزما به نام اگزمای تماسی تحریکی ایجاد می‌کند. در این حالت پوست دچار خارش، سوزش و زبری، رنگ و ترک‌های عمقی می‌شود. اگر مردان توجه بیشتری به پوست‌شان داشته باشند و مرتب از مرطوب‌کننده استفاده کنند و از شوینده‌های نامناسب استفاده نکنند پوست دست‌های‌شان خشن نخواهد شد. بهتر است از مواد شوینده ملایم مثل صابون بچه استفاده کنند و مرتب دست‌ها‌ی‌شان را چرب کنند. از کرم‌های حاوی اوسرین یا کرم‌های حاوی اوره 5 درصد یا 10 درصد استفاده کنند تا ضخامت و خشونت پوست‌شان کمتر شود. بهترین زمان برای چرب کردن دست‌ها هم بلافاصله بعد از شستشو است.

در افراد مکانیک که با روغن سر و کار دارند و مجبورند از حلال‌های پاک‌کننده روغن استفاده کنند، همین حلال‌ها مزید بر علت شده و بر خشونت پوست آنها می‌افزاید. به دنبال استفاده از این حلال‌ها باید از کرم‌ها استفاده و از دستکش‌های نخی استفاده کرد. اگر سوزش و خارش پوست شدید بود حتما باید به یک متخصص پوست مراجعه کنند و از کرم‌های ضدالتهابی تا رفع التهاب استفاده نمایند.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی :
 فواید آلوئه ورا برای پوست
خوراکی برای شادابی پوست
روش های جدیدی برای جوان تر ماندن پوست
4توصیه غذایی برای داشتن پوست سالم
مراقبتهای پوستی برای سنین مختلف